Nedostatok jasných ekonomických pravidiel a obmedzení - ak nebudú existovať jasné pravidlá financovania samospráv (napríklad aké príjmy dostávajú, za akých podmienok si môžu požičiavať, čo nesmú robiť), hrozí nezodpovedné správanie ich vedení. Tie si požičajú nad svoje možnosti alebo budú priveľa míňať, spoliehajúc sa na to, že ich štát nakoniec bude musieť zachrániť. Mnohé mestá a obce si v 90. rokoch zobrali príliš vysoké úvery alebo mali dlhodobo neudržateľnú výšku výdavkov. Predchádzanie tomuto problému predstavuje jednu z najväčších výziev na decentralizáciu verejnej správy.
Kvalita samosprávnych úradníkov - centrálna štátna správa často priťahuje kvalitnejších pracovníkov ako miestna štátna správa alebo samospráva. Preto hrozia problémy pri prenášaní funkcií z centrálnych štátnych orgánov na samosprávy, ale nie pri prenášaní právomocí z okresných a krajských úradov na samosprávy. Tie by v zásade nemali mať rozličnú úroveň.
Úroveň finančného manažmentu samospráv - analytici často kritizujú neschopnosť napríklad slovenského ministerstva financií spravovať štátne peniaze, no skúsenosti najmä s najväčšími slovenskými mestami, ale aj zo zahraničia naznačujú, že na úrovni samospráv je finančný manažment väčšinou ešte na horšej úrovni. Niektorí ekonómovia však tvrdia, že rovnako, ako sa za posledných desať rokov niečo naučili na ministerstve financií, sa počas najbližších rokov naučia aj financmajstri samospráv. Preto pôjde o prechodný problém.
(beb)