BRATISLAVA (SME - kr) - Katalógový a zásielkový predaj v posledných rokoch získal výraznú obľubu. Využívajú ho hlavne časovo vyťažení ľudia. "Minulý rok som si objednala v katalógu mesiac pred Vianocami oblečenie pre deti, ktoré som im chcela dať pod stromček. Dostala som ho až v januári. Šokovalo ma aj vysoké poštovné a balné. Teraz tých pár sto korún zohľadňujem už pri výbere," hovorí manažérka, ktorá sa sama stará o dve deti. Po chvíli si spomenie aj na iné negatíva. Kvalita zásielkových firiem je podľa nej rôzna. Niektoré ubezpečujú, že tovar možno vrátiť do 30 dní s vrátením peňazí. To však môže trvať mesiace. Dobré skúsenosti sú s nákupom kníh a so známymi zahraničnými firmami. Tie aj prípadné reklamácie vybavujú pomerne hladko a rýchlo. Osobitnou formou katalógového predaja je predaj na splátky. Zákazník zaplatí zlomok ceny, firma mu dovezie tovar a zákazník následne spláca tovar. "Práčku mi zložili pred vchodom do paneláka - šofér bol sám a odmietol ju vyniesť až do bytu. Keď som si lepšie pozrela zmluvu, zistila som, že skutočne to ani nemusel," spomína iná zákazníčka. "Tovar zvyčajne nerozváža predajca, ale špecializované dopravné firmy, a záručný list tak nemá kto potvrdiť. Predajcovia sľubujú záručný list potvrdiť poštou, ale nefunguje to dobre a zákazníci často ostanú bez možnosti uplatniť záruku," hovorí opravár elektrospotrebičov. Pri kúpe na splátky tovar zostáva vlastníctvom predávajúcej firmy obvykle až do úplného splatenia. Keď sa predajca dostane do ťažkostí, exekútor mu môže po splnení určitých podmienok zabaviť aj výrobok, ktorý zákazník spláca. Kúpno-predajné zmluvy sú však často formulované tak, že časť splátky sa označuje ako nájomné kúpenej veci a iba časť ako preddavok na kúpu. V prípade nesolventnosti firmy zákazník môže prísť o výrobok, ktorý spláca, o sumu evidovanú ako nájomné. O sumu označenú ako preddavok sa môže súdiť. NA ČO NEZABUDNÚŤ PRI NÁKUPE Z KATALÓGU
Rozmery tovaru si prekontrolujte v jeho popise. Predmet sa dá nafotiť tak, že vyzerá väčší.
Solídne firmy ponúkajú službu infolinky. Využite ju. Informujte sa o výške balného a dodacích lehotách. Uvedomte si, že v prípade vrátenia tovaru sa balné a poštovné nevracia. Informujte sa o nutnosti odborne inštalovať elektroniku a spotrebiče a o cenách za úkony, ktoré zákazník platí zvlášť.
Uprednostňujte značky, o ktorých viete, že majú servisné strediská nezávislé od zásielkovej firmy.
Pozorne si preštudujte zmluvy a porovnajte katalógové ceny s cenami v obchodoch. Často je výhodnejšie si zobrať úver v banke, ako kupovať na "bezúročné" splátky. (kr)