BRATISLAVA (SME - dd) - Ministerka financií Brigita Schmögnerová tvrdo vystúpila proti snahám štátnych fondov vstupovať samostatne na trh eurobondov. Podľa nej je finančne oveľa výhodnejšie, ak na tieto trhy vstúpi štát, ktorý získa peniaze za lepší úrok, a ten ich potom dá príslušnému štátnemu fondu. Napriek logickosti tohto tvrdenia však návrh štátneho rozpočtu na rok 2000 slová ministerky financií nezohľadňuje.
Najvýraznejšie je tento problém vidieť pri Štátnom fonde cestného hospodárstva (ŠFCH). Ten si tento rok požičiaval 150 mil. EUR za úrok 4,7 % nad úročením Bunds, pričom štát si pár mesiacov predtým požičiaval za 4 až 4,2 % nad Bunds. V súčasnosti je tento rozdiel ešte výraznejší - eurobondy SR sa obchodujú pri spreadoch 2 až 2,2 % nad Bunds, eurobondy ŠFCH pri spreadoch okolo 4 % nad Bunds. AJ napriek tomuto vývoju sa v súčasnosti ŠFCH pripravuje na emisiu vlastných eurobondov. Ministerka financií SR Brigita Schmögnerová na to reagovala vyhlásením, že tieto snahy treba "zaraziť". Podľa nej sa ukazuje, že nestačí na nevýhodnosť takejto privatizácie upozorniť, ale bude treba pripraviť aj zákonné obmedzenia takéhoto postupu. "Ak nám štát bude vedieť zdroje potrebné na výstavbu diaľnic zabezpečiť sám, my to budeme len kvitovať. V takom prípade sa však musí v návrhu nášho rozpočtu, ale aj v návrhu štátneho rozpočtu upraviť položka "príjmy z prijatých úverov" a tieto peniaze musia byť transferom kapitoly ministerstva dopravy do rozpočtu nášho fondu," povedal pre SME ekonomický námestník riaditeľa Štátneho fondu cestného hospodárstva Jozef Polčic. Rozpočet ŠFCH počíta s príjmami z prijatých úverov okolo 7 mld Sk. "Zatiaľ sa nám ukazuje výhodnejšie požičať si formou emisie eurobondov ako cez klasický úver. Preto sa v zmysle uznesení vlády o koncepcii diaľničnej výstavby a v zmysle návrhu štátneho rozpočtu na rok 2000 pripravujeme zatiaľ na emisiu eurobondov SR," dodal.
Ak sa prijme štátny rozpočet na rok 2000 v súčasnej podobe a spomínaných 7 mld Sk, čo je asi 150 mil. EUR si bude štát požičiavať cez Štátny fond cestného hospodárstva a nie priamo, straty sa budú počítať v stovkách miliónov korún. Ak sa totiž rozdiel v úročení týchto cenných papierov bude aj naďalej pohybovať okolo dvoch percent, pri päťročných eurobondoch je to spolu 10 percent. Pri plánovanom objeme emisie eurobondov 7 mld Sk tak čistá strata štátu zo zlých formulácií v návrhu štátneho rozpočtu bude 700 mil. Sk.