BRATISLAVA (SME - am) - Ázijský automobilový trh má byť v nasledujúcej dekáde podľa expertov najrýchlejšie sa rozvíjajúcim trhom daného druhu na svete. Presne v súlade s týmto scenárom sa snaží americká firma General Motors (GM) v posledných mesiacoch o kúpu automobilovej divízie skrachovaného juhokórejského gigantu Daewoo Group. GM si do budúcnosti naplánoval získať až 10-percentný podiel na ázijskom automobilovom trhu, pričom súčasný trhový podiel GM v Ázii je 4,1 percenta. Najvyšší predstavitelia GM rokujú v dnešných dňoch s predstaviteľmi veriteľských domácich bánk a snažia sa ich presvedčiť, aby odpísali dlhy firmy v hodnote niekoľkých miliárd USD. GM by sa týmto ťahom podarilo získať druhého najväčšieho automobilového výrobcu v Južnej Kórei za lepšiu cenu než na aukcii, ktorú chcú vyhlásiť veriteľské banky na čele s nedávno zoštátnenou Korean Development Bank (KDB). Tie sa totiž boja, že ak sa Daewoo predá ešte pred riešením vzniknutej situácie, dostanú za svoje aktíva vo firme oveľa menej. Odborníci upozorňujú, že ak by sa GM podarilo Dewoo Motors získať, do značnej miery by to ovplyvnilo pomery na svetovom trhu automobilov a ďalšie firmy, predovšetkým Ford a DaimlerChrysler by museli začať veľmi rýchlo konať, aby rovnováhu na trhu udržali. Daewoo Motor je totiž schopný ročne vyprodukovať len v domácich závodoch vyše jedného milióna automobilov, pričom závody v Indii, vo Vietname, v Poľsku, Rumunsku, Iráne a Egypte ročne vyrobia ďalších takmer 800-tisíc áut. Podľa agentúry Reuters zaslalo vedenie GM firme Daewoo v pondelok počiatočnú ponukovú cenu, ktorú hovorca GM Korea zatiaľ odmietol špecifikovať. Predbežný návrh bol zaslaný aj tzv. komisii pre finančný dohľad, ktorá je v Južnej Kórei zodpovedná za podnikovú reformu. KDB a ostatní veritelia zatiaľ vyhlásili, že si musia návrh GM podrobne preštudovať. Tretí najvplyvnejší muž GM Louis Hughes sa zatiaľ snaží pre svoju firmu získať exkluzívne práva na vyjednávanie s domácimi veriteľmi, ktorí musia o 11 dní ohlásiť svoje plány s odpísaním dlhov štyroch organizačných jednotiek Daewoo Group, ktoré sú na predaj. U niekoľkých veriteľov by pritom nešlo o prvé odpisovanie obrovských dlhov v krátkom období, keď minulý rok museli juhokórejské banky odpísať takmer 5 miliárd USD Kia Motors Corp, aby uľahčili prevzatie Kia Motors najväčším juhokórejským výrobcom automobilov, firmou Hyundai, a ďalších 1,5 miliardy svojich aktív museli vymeniť za vlastný kapitál Daewoo. O odkúpenie Daewoo prejavil okrem spoločností Ford a DaimlerChrysler záujem aj Fiat SpA, zatiaľ čo predstavitelia Renaultu odmietli situáciu komentovať. Hovorca GM Korea však stále tvrdí, že vzhľadom na viac ako 15-ročné prepojenie obchodných aktivít Daewoo s GM je práve táto firma najviac schopná normalizovať vzťahy a celkovú pozíciu v Daewoo Motor.