Tímové metódy práce patria v súčasnej dobe k aktuálnym a populárnym termínom. Popri vzťahoch medzi jednotlivými ľuďmi, ktoré sú dané ich správaním, je to tiež priestor a vnútorné zariadenie kancelárie, ktoré im môže v tomto pomáhať alebo im to na druhej strane trochu komplikovať.
Pri zariaďovaní kancelárskych priestorov je nutné vždy vychádzať z organizačnej a prevádzkovej schémy firmy. Proti tomu nebude asi nikto nič namietať a v rámci takýchto úvah sa obvykle definujú tiež spôsoby, akými budú pracovníci komunikovať s obchodnými partnermi, so zákazníkmi. Či prostredníctvom telefónu, písomne, osobne, a to krátko postojačky, alebo v rámci dlhých rokovaní spojených s občerstvením. Podľa toho sa potom volí forma a spôsob zariadenia pracovísk či priestor, v ktorých k takejto komunikácii dochádza.
Popri komunikácii so zákazníkmi, ktorá sa už všeobecne považuje za prvoradú, sa často dostáva do pozadia komunikácia medzi samotnými zamestnancami. Práve tá je však zdrojom formovania a fungovania každého pracovného tímu, resp. jeho úspešnosť sa v mnohom odvíja práve od nej. Ak nemá byť volanie po tímovej spolupráci v našich konkrétnych podmienkach len obyčajnou frázou, nezostáva než venovať pozornosť aj vhodnému zariadeniu kancelárií, ktoré by malo komunikáciu medzi ľuďmi nielen umožňovať, ale hlavne podporovať.
Podľa organizácie, povahy a dĺžky pracovných rokovaní by sme mali voliť napríklad zodpovedajúcu podobu a funkčnosť nábytku. Bežne sa v takýchto prípadoch používajú rokovacie miesta pridružené k pracovným zostavám alebo samostatné rokovacie stolové zostavy nadväzujúce na pracovisko. Výhodou je, že riadiaci pracovník má v tomto prípade zvyčajne k dispozícii svoje informačné zázemie a môže pohotovo reagovať na situáciu, ktorá vznikne počas pracovného stretnutia.
Menej známe a používané sú pultíky, ktoré sa využívajú pre rokovania v stoji. Ide predovšetkým o časovo nenáročné stretnutia, pri ktorých je potrebné pracovať s určitými písomnosťami, ktoré nie je možné neustále držať v rukách. Napokon, hocikde dávajú práve takejto forme komunikácie prednosť pred rokovaním v sede, pretože ju automaticky zrýchľuje, nezvádza k rozvláčnosti a zbytočnému naťahovaniu času. Tieto pultíky sa môžu umiestniť buď v nadväznosti na určité pracovisko, alebo v neutrálnom priestore, napríklad na chodbe, prípade v samostatnom rokovacom kúte.
Pre dôležité stretnutia a pracovné schôdzky, ktoré sú časovo náročné, zvyčajne vyčleňujeme samostatné rokovacie miestnosti. Nemali by sme pritom zabúdať na ich vybavenie modernou audiovizuálnou technikou. S ich pomocou totiž možno komunikáciu medzi ľuďmi výrazne zefektívniť. Pokiaľ sú predmetom stretnutia aj dôverné údaje a informácie, pamätajme na to, že nestačí len to, aby sa konali v oddelených priestoroch. Ak má byť skutočne zabezpečená diskrétnosť, musia byť zvukovo izolované a tiež by sme nemali zabúdať na zariadenia, ktoré zabránia náhodnému vstupu nežiaducich osôb.
Popri formálnych pracovných vzťahov vedú k podpore vnútrofiremnej spolupráce a vytvárania firemnej kultúry tiež neformálne pracovné vzťahy. Väčšinou sa podporujú v mimopracovnej dobe organizovaním spoločenských, športových a kultúrnych akcií. Neformálnym pracovným vzťahom však možno napomáhať aj priamo na pracovisku zodpovedajúcou firemnou atmosférou a ovzduším. A to opäť aj zariadením kancelárie, napríklad v miestach stravovania alebo v tzv. čajových kuchynkách. Tu sa môžu umiestniť napríklad pultíky, ktoré podporujú krátky neformálny rozhovor, ktorý často využijú aj ľudia, ktorí by v rámci svojich pracovných povinností prišli do vzájomného kontaktu len s problémami, uvádza zahraničná tlač.
Prostriedky podporujúce vnútropodnikovú komunikáciu nepatria k najnutnejšiemu zariadeniu pracovísk. Bez nich sa činnosť firmy nepochybne okamžite nezrúti. Niet sa čo čudovať, že v rámci úsporných opatrení sú často medzi prvými položkami, ktoré sa redukujú alebo zamietnu úplne. Naopak, núka sa pripomenúť, že práve takéto na prvý pohľad maličkosti totiž môžu byť úplne úspešnou konkurenčnou výhodou. (r)