BRATISLAVA (SME - ru) - Nákup vianočných darčekov je odjakživa doménou žien. Mnohé z nich sa pri pultoch a medzi regálmi cítia ako ryby vo vode. Trochu inak prežívajú povinné obchôdzky predvianočnými obchodmi muži. Jedno z nákupných stredísk v Londýne si vlani dokonca dalo urobiť prieskum, pri ktorom malo niekoľko desiatok mužov a žien pokusne urobiť rovnaký predvianočný nákup. Ako napísala agentúra AP, zistilo sa, že pre mužov je takáto nákupná vychádzka stresovým faktorom - v preplnených predajniach sa im zvyšuje krvný tlak a tep. U žien, až na jednu, zmeny nezistili. Takéto reakcie zároveň nútia mužov k rýchlemu výberu darčekov, len aby čo najskôr unikli z preplnených obchodov, alebo si nechávajú tento úkon na posledný možný termín pred Vianocami. "Je pravda, že aj ja si nechávam kúpu darčekov na posledný deň, keď už nemám veľmi na výber, ale to je celkovo pre nedostatok času," priznáva psychológ Robert Máthé, "nemyslím si však, že by to musel byť len stres, ktorý sa spája podľa mňa s inak príjemným predvianočným vzrušením. Je ťažké to diferencovať, keď dôvodov na také reakcie môže byť viac." Na Slovensku pri stále rastúcom počte nezamestnaných je celkom iným stresovým faktorom napríklad pocit, že človek nezarobil toľko, aby mohol svojim rodinným príslušníkom kúpiť darček, aký si predstavuje, alebo aby im mohol dať peniaze na nákup ich darčekov. Ako dodáva psychológ, každý má zvyčajne niečo vysnívané, a ak to nemôže kúpiť, je sklamaný. "Na druhej strane je dnes už našťastie taká úroveň zásobovania obchodov, že ten, kto presne vie, čo chce kúpiť, môže ísť cielene a kúpi to," uzatvára Máthé.