Jednou z najvýraznejších osobností slovenskej kinematografie, ktorá už dávno prekročila hranice európskeho významu, je bez akýchkoľvek pochybností režisér a scenárista Dušan Hanák (1938). Človek s jasným životným krédom, morálna autorita, originálny tvorca. Jeho umeleckú a ľudskú viacrozmernosť dokazuje aj prekvapujúci knižný debut v podobe písomných a fotografických záznamov poetického tvaru. Typickým znakom Hanákovej tvorivosti je schopnosť pracovať rôznym spôsobom s osobnými poznámkami, ktoré môžu byť stavebným kameňom filmového obrazu, filozofickej úvahy, východiskom pre scenár. Zároveň však majú schopnosť byť samostatným literárnym alebo výtvarným útvarom. To určite kládlo značné nároky na redaktora knižky Miloša Janouška. Dobrá vec sa podarila. Obsah útržkov náhodne odpočutých rozhovorov, kombinácie snových úvah a záznamov súkromných duševných aj fyzických stavov, dokumentárne fotografické pozorovania, spomienky na priateľov a zážitky "uličného" charakteru v kvalitnom metaforickom prepise tvoria pozoruhodne jednoliatu zbierku diskrétnych textov a fotografií, ktoré vznikli najmä v posledných rokoch. Majú svoj tichý humor, úzkosť, múdrosť, skepsu, radosť, pokoru. "Ocitol som sa nahý / v železničnom vagóne / s holými stenami / odstavený na vedľajšej koľaji / Pod nohami mi zarastajú pražce / Mám vybité okná / nemenný pohľad do zabudnutej krajiny / žiadny náznak pohybu / vyzerá to ako nuda / ale je to smrť," píše sa v zázname z roku 1981 pod názvom Pohyblivý vagón, aby sme nezabudli… Fotografie - dokumentárne farebné záznamy pohybu a zvetrávania času rôzne vrstvených plôch textové zážitky z tejto výnimočnej knižky umocňujú.
PAVEL MALOVIČ
(Autor je publicista a folkový pesničkár)