BRATISLAVA (SME - and, pal) - Pred Vianocami sa každoročne koná mnoho charitatívnych akcií a zbierok zameraných na opustené, choré či týrané deti. Podniky a firmy využívajú práve toto obdobie, aby podporili detské domovy, ústavy sociálnej starostlivosti či nemocnice. "To by vám potvrdili vo väčšine detských domovov," povedala pre SME Milena Lengyelová, riaditeľka detského domova v Ilave-Klobušiciach. "Pred Vianocami sa snažíme byť lepšími - preto sa aj záujem o charitu zvyšuje. Máme však aj priateľov detských domovov, ktorí nám pomáhajú celý rok," dodala. Na otázku SME, či by domov viac ako hračky a sladkosti neocenil napríklad opravu strechy, M. Lengyelová poznamenala: "Teraz by sa nám najviac zišlo auto, pretože stará tisícdvestotrojka už doslúžila. Bežne sa však stáva, že nám firmy zadarmo vymaľujú alebo vydláždia podlahy." Podľa výsledkov prieskumu Nadácie pre občiansku spoločnosť o darcovstve na Slovensku sú najčastejšou formou podpory jednorazové finančné príspevky. Tie preferuje 43,5 percenta opýtaných firiem, každá štvrtá firma využíva možnosť zľavy na svoje výrobky a každá siedma na služby, ktoré poskytuje. "Sponzori aj darcovia dávajú radšej výrobky ako peniaze, nemáme však žiaden problém ich využiť," tvrdí manažér Bratislavskej katolíckej charity Martin Lačný. Z prieskumu vyplynulo, že len jedna firma zo šiestich venúva dary organizáciám, ktoré pracujú s deťmi, viac sa zameriavajú na školy, nemocnice a športové kluby. Silnou motiváciou pre darcovstvo je možnosť daňovej úľavy a 15,3 percenta motivuje priaznivá publicita. "V zákone o dani z príjmu je stanovené, že právnická osoba si môže zo základu dane odpísať dar do výšky 2 percent zo svojho zisku, minimálne 2000 korún. Preto je ťažké venovať peniaze na začiatku roka, keď neviete, aký bude zisk. Koncom roka vie manažér odhadnúť, koľko môže venovať, aby to bolo odpísateľné," uviedol M. Lačný.