Po diaľnici predbieha ekonómiu a efektívnosť politika

Ak pani profesorka Viera Medelská, DrSc., konštatuje v časopise Horizonty dopravy (článok Niekoľko úvah o fenoméne doprava v SR v čísle 1/1999), že na Slovensku nemá kto riešiť teóriu dopravy a dopravných systémov, že na Slovensku sa nikto nezaoberá ...

Ak pani profesorka Viera Medelská, DrSc., konštatuje v časopise Horizonty dopravy (článok Niekoľko úvah o fenoméne doprava v SR v čísle 1/1999), že na Slovensku nemá kto riešiť teóriu dopravy a dopravných systémov, že na Slovensku sa nikto nezaoberá vývojom, skúmaním metodologických výpočtov kapacít dopravných systémov a ich častí, nikto sa nezaoberá teóriami prognózovania dopravy v našich podmienkach, a ak štát - to už dodávam ja - bez mihnutia oka nedopustí žiadnu odbornú diskusiu o našich existujúcich ani o plánovaných diaľniciach realizovaných za peniaze všetkých občanov štátu, nemal by predovšetkým pán predseda vlády - ako bývalý minister dopravy - vysvetliť občanom, prečo je fenomén dopravy stále problémom politickým, a nie odborno-praktickým? (Napríklad trasa z Bratislavy do Užhorodu, ako je vymyslená, bude viac ako tridsať rokov slúžiť prakticky iba šesťdesiatim percentám Slovákov a treba na ňu vynaložiť okolo dvesto miliárd Sk.) Môžu politici popri absencii serióznych odborníkov s pokojným svedomím plánovať do štátneho programu i do štátneho rozpočtu nielen horibilné sumy, ale predovšetkým prežité koncepcie? O zmene geopolitického postavenia Slovenska v strednej Európe po roku 1993 v týchto koncepciách stále ani nechyrovať! Ak navyše ministerskí odborníci zodpovední za dopravu sami spochybňujú rozostavanú sieť (nedávno aj verejne v rozhlase), keď táto ani neeviduje viaceré jednoduché spojenia Slovenska s metropolami okolo našich hraníc? Tak, aby obyvatelia týchto metropol mohli pohodlne a jednoducho prísť, míňať svoje peniaze do našich rekreačných oblastí, ak tieto už za oných dvadsať rokov, potrebných ešte na dostavbu nášho diaľničného systému, budú na ozajstnej európskej úrovni. A naopak - keď poeurópštení Slováci budú zasa v húfoch cestovať do Budapešti, Miškolca či Ľvova alebo Krakova, do Ostravy či Brna - nielen za iným tovarom, ale aj za kultúrou, športom, za rekreáciou či priateľmi? Ďalšie "politické klamstvo" si taktiež nevymyslela pani profesorka sama, keď v tom istom článku konštatuje, že náklady na výstavbu zostávajúcej siete cestných komunikácií (teda nielen diaľnic!), ako sú v programe štátu, predstavujú okolo šesťdesiat miliárd Sk. Ako som už uviedol, len na diaľnicu so štyridsiatimi kilometrami tunelov po Považí, v Liptove a na Spiši treba ešte bezmála 200 miliárd Sk! Kilometer dvojprúdového diaľničného tunela nepôjde totiž pod dve miliardy a vlastné cestné teleso v prevažne zložitých horských terénoch - po zemi i vo vzduchu - "zožerie" na kilometri viac ako pol miliardy našich korún! Výsledná matematika - či už v kilometroch alebo v korunách - bude musieť byť aj v politickom plánovaní celkom vážne poopravená. Som presvedčený, že nám veľmi pomôže, ak sa ešte tak na jeden rok zastavíme s oným ponáhľaním sa aj pri razení tunela pod Martinskými hoľami medzi Višňovým a Vrútkami (ten bude stáť skoro dvadsať miliárd Sk!) a dáme múdre hlavy dohromady, odhalíme politické tajomstvá Mečiara i Dzurindu a zmeníme ich na reálne potreby všetkých občanov. A potom rozhýbeme novú mašinériu optimálnej koncepcie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

A keďže zo všetkých končín Slovenska je najbližšie do Banskej Bystrice, stretnime sa tam - odborníci - tam to realisticky a dobre vymyslíme. A dáky ten miliónik pre Rooseveltovu nemocnicu či na výstavbu severného dopravného obchvatu mesta - od pána premiéra tiež neodmietneme! Mohol by to byť aj základný kameň ozajstnej diaľnice - jedinej stavby už na naozaj technickej a umeleckej úrovni tretieho tisícročia!

Ing. arch. LADISLAV KMEŤ,

Banská Bystrica

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 307
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 863
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu