BRATISLAVA (PRE SME - mr) - Súčasťou odborného veľtrhu ochrany a spoločenského uplatnenia kultúrneho dedičstva Nostalgia expo bola aj štvrtková 18. zimná aukcia aukčnej spoločnosti SOGA. Dražila sa na nej skoro poltisícka výtvarných diel a umeleckých predmetov. Záujem dražiteľov sa tentoraz sústredil okrem prác predstaviteľov slovenskej medzivojnovej moderny najmä na známe mená svetového obchodu s umením: P. Picassa, M. Chagalla, G. Klimta, S. Dalího a ďalších, ktorých grafiky SOGA ponúkla v obsiahlom výbere. Najvyššie vydraženou sa v tejto časti stala litografia S. Dalího Objavenie Ameriky za 66 000 Sk. Záujem bol aj o staršie umenie vznikajúce na prelome 19. a 20. storočia na území bývalého Horného Uhorska. Najmä o práce Ľ. Čorďáka zviedli dražitelia zaujímavé súboje, takže napokon Čorďákov olej Pohľad na Tatry z roku 1921 si odniesol vavrín najvyššie navŕšenej položky - z 55 000 Sk sa jeho cena ustálila až na 135 000 Sk. Absolútny cenový vrchol v kategórii obraz na 18. zimnej aukcii spoločnosti SOGA však predsa patril už klasickému lídrovi jej aukcií - M. Benkovi. Nový majiteľ si jeho olej Z tisovského kraja - výhodne, bez záujmu iných dražiteľov - odniesol za "iba" rovných 350 000 Sk. Hoci bez očakávaných nárastov, predal sa za vyvolávaciu cenu aj Majerníkov portrét rusovlasej ženy (95 000 Sk) a Gudernovo Zátišie so sochou (80 000 Sk). Z ďalších známych výtvarníkov sa tentoraz darilo najmä D. Millymu: jeho Žena v zelenom z roku 1942 sa z vyvolávacej ceny 90 000 Sk vyšplhala na 165 000 Sk. V "mínuse" sa naopak ocitli viaceré práce M. A. Bazovského, J. Alexyho, M. Galandu, Ľ. Fullu, čo je oproti minulým aukciám nóvum, ktoré svedčí o určitej kríze v obchode s umením na Slovensku. Aj absencia dražiteľských súbojov, ktoré robia z každej aukcie "to pravé orechové", signalizuje váhanie lukratívnej zberateľskej základne a negatívny vplyv zmrazenej ekonomickej situácie na kolobeh investícií do umeleckých diel. Ak sa nepredajú obrazy pomerne neznámych - aspoň na Slovensku - maďarských a českých výtvarníkov 19. a 20. storočia, je to akceptovateľné. Ak sa však nepredá zo siedmich grafických listov M. Galandu ani jeden (!), ak sa nepredá K. Sokol a zo šiestich prác M. Benku len tá vyššie spomenutá, akú nádej potom majú diela súčasných slovenských umelcov, a to aj rangu M. Laluhu, M. Paštéku, A. Klima či J. Jankoviča? Ladom tak zostalo po 18. zimnej aukcii ležať množstvo kvalitných diel, ktoré si však môžu "váhavci" zakúpiť - s obchodnou prirážkou - ešte dodatočne.