BRATISLAVA (SME - ru) - Za posledné dva roky klesli devízové príjmy z cestovného ruchu na Slovensku o takmer 30 percent. Podľa odborníkov, ktorí porovnávajú tieto ukazovatele so susednými krajinami, Českom, Maďarskom a Poľskom, je šokujúce, že trvalý a výrazný pokles devízových príjmov vykazuje len Slovensko, kým napríklad Maďari zaznamenali vzostup a Česi a Poliaci mali síce mierny pokles, ale u nich nejde o trvalý trend. Zainteresovaní v tejto súvislosti najviac poukazujú na slabú štátnu propagáciu a tvorbu imidžu Slovenska v zahraničí. Zatiaľ čo Maďari vynakladajú na tento účel ročne v prepočte 600 miliónov, Poliaci 650 miliónov a Česi 155 miliónov korún, Slovensko iba 38 miliónov, ktoré tento rok dostala Slovenská agentúra pre cestovný ruch. Všetky spomínané štáty majú v zahraničí vrátane zámoria vyše desať zastúpení - Maďari dokonca až 19 - len Slovensko nemá ani jedno. Podľa slov riaditeľa Slovenskej agentúry pre cestovný ruch Jána Bočkaja požiadala jeho agentúra na budúci rok o sto miliónov korún. Od roku 1996 jej rozpočet každoročne klesá o 10 percent. Ako povedal Bočkaj, "ministerstvo financií posunulo túto požiadavku príslušným ministrom, ktorí by to mali zariadiť v rámci svojich rozpočtov". Agentúra zastupovala v tomto roku Slovensko na jedenástich veľtrhoch (napríklad Maďarsko sa zúčastnilo na tridsiatich), ale len na dvoch z nich si mohla dovoliť spestriť svoju účasť aj ukážkou ľudových remesiel alebo slovenského folklóru. Na viac neboli financie. V budúcom roku sa chce agentúra najviac sústrediť na organizáciu 10. dunajskej burzy, ktorá sa bude po prvýkrát konať na Slovensku - v Bratislave.