V závere tisícročia je hudba objavom mnohorakej mozaiky umenia celého sveta

Aby nepočujúci pochopil, čo je hudba, musel by počúvať svoje vnútro, súzvuk, ktorý určite aspoň raz v živote objavil v sebe každý. Niečo, čo vnímame pri pohľade na krásu, čo príde s pohladením a reflektuje vonkajšiu nehu. Keď skúmame, ako vyzerala hudba .

Aby nepočujúci pochopil, čo je hudba, musel by počúvať svoje vnútro, súzvuk, ktorý určite aspoň raz v živote objavil v sebe každý. Niečo, čo vnímame pri pohľade na krásu, čo príde s pohladením a reflektuje vonkajšiu nehu. Keď skúmame, ako vyzerala hudba v minulosti, pátrame v existujúcich primitívnych kultúrach dneška. Dovoľujú nám uvažovať o tom, ako hudba dávnoveku vyzerala, na čo slúžila a ako sa správala vo vesmíre k prírode a k človečenstvu. Úvaha nad hudbou odchádzajúceho tisícročia sa neobíde bez reflexie týchto začiatkov, lebo tak, ako sa obrodzuje jedinec v miliónoch nových životov, začína aj hudba v každej sekunde svoju púť úplne odznova. Niekde na seba nabaľuje pamäť desiatok či stoviek rokov, inde tisícročí, a predsa akoby vznikala úplne z ničoho. Tisícročná hra, náreky plačiek, riekanky, výskanie, vždy odznova sa formujúca melódia, taká bola a je hudba a jej tajomstvo. Museli uplynúť celé tisícročia, aby sa materiál zorganizoval do foriem prastarých vysokých kultúr a ich tónových sústav. Indické ragy nás dodnes napĺňajú túžbou poznať viac a prastarú čínsku pentatoniku obdivujeme i v tomto storočí. Hudba je nevyčerpateľná, jej možnosti nedozerné a naše tisícročie ju vo svojej druhej polovici, keď sa svet odrazu objavením iného kontinentu zmenšil, nasmerovalo k univerzálnosti. Z tohto aspektu je pohľad na hudbu tisícročia v jeho závere vlastne jedným obrovským objavom mnohorakej mozaiky umenia celého sveta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

STREDOVEK - MÁGIA I MATEMATICKÁ VEDA

Západná civilizácia je pyšná na objavenie viachlasu, ktorý na začiatku stredoveku vystriedal gregoriánsky chorál deviateho storočia, a v štíhlych gotických katedrálach prebiehajú mystické meditácie za zvuku umne tvarovaných pospletaných melódií. Poznali ich už v Byzancii i starom Egypte. Ich nádhera a farby nás budú fascinovať v poslednom storočí tisícročia, keď sa tempo civilizácie dá udržať iba obrátením zraku do minulosti. Duchovná obnova je vlastne hľadanie pokoja a hudba je pri jeho nachádzaní tou najsugestívnejšou drogou. Vie byť ušľachtilá, ale i úderná, pomáha pri zbavovaní sa nahromadenej agresivity, ale i pri prejavovaní citov a vášní. Vie byť aj nositeľom výrazného politika. Práve v stredovekých chrámoch má nezastupiteľnú funkciu umocnenia viery a jej dôležitosti v ľudskom živote. V stredoveku je hudba mágiou, matematickou vedou, ktorá patrí k povinnej výučbe. Najkrajšie výtvarné a literárne pamiatky sa viažu s hudbou - iluminované antifonáre, graduály, misály. Mystické rozporuplné obdobie prvých storočí oživujú potulní speváci, igrici sú naporúdzi panovníckym dvorom a rušia spoločensky ustálené normy. Neskôr ustupujú stredoveké ľudové náboženské hry presvetlenej renesancii a humanizmu.

SkryťVypnúť reklamu

PRVÍ SKLADATELIA A PRVÁ NOTOVÁ TLAČ

Svetská hudba prichádza s ars nova, aby sa obohatila hudobnými nástrojmi a aby dala svetu konkrétne mená skladateľov. Francúzi, Nizozemčania, Taliani, Španieli, Angličania, to sú skutoční Európania, prví syntetici. A stal sa zázrak, na svet prišla prvá notová tlač. Vznikajú smelšie prejavy samostatnej inštrumentálnej hudby, zaznamenávajú sa pre potreby dobovej praxe, ale hlavne pre neskoršie veky. Žalmy, chansony a motetá prichádzajú ruka v ruke s tanečnou hudbou. Prebúdza sa Nemecko, duchovná pieseň, vo Flámsku sa zrodia poslední veľkí umelci renesancie a svet sa prehupuje do drámy baroka. Monteverdi vytvorí prvú veľkú operu, Anglicko dáva svetu Purcella, Francúzsko Glucka, Lullyho, Couperina, Taliansko Frescobaldiho a Scarlattiho a Nemecko Schütza. Umelci sa stávajú osobitnými zjavmi, vznikajú vznešené kolosy Händlových oratórií a Bachových pašií, sú to zázraky hlbokého citu. Realistické zobrazovanie, absolútna forma, vokálna a inštrumentálna hudba, divadlá, školy, mestá, všetko rozkvitá. Baroko vystrieda odľahčené a jednoduchšie rokoko a pripraví tak pôdu zásadnej zmene. Viedenský klasicizmus dovoľuje nadýchnuť sa a priamočiaro vníma svet krásy. Posledné tri storočia žijú v nás dodnes a klasicizmus, romantizmus a impresionizmus akoby ani nepatrili minulosti. Moderná je klasická línia, romantická vášeň i snový šerosvit impresionizmu.

SkryťVypnúť reklamu

RECESIA, ZNOVUOBJAVENIA

Posledných sto rokov sa však snaží vynájsť úplne nové formy a nimi sprostredkovať úderný obsah. Odkaz géniov sa vracia v podobe recesie, negácie, znovuobjavenia. Mozart a Beethoven sa javia kľúčoví pre hudbu nášho tisícročia ako Beatles a Cage. Haydnove a Mozartove čisté kontúry a apolónska priamosť sú vykúpením. A i keď svet najprv odmieta Beethovena, po osvietenskom vytriezvení a obrodení antikou počuje Beethovena burácať, že umenie je viac ako život, tvorba je prerod, záchvev duše, odhalenie tajomstiev a obnovené zrodenie človeka. Odpovedá za tvorcov celého tisícročia, že hudba má šance prežiť a vyzýva ľudstvo za ideály francúzskej revolúcie "bratstvo, rovnosť, sloboda". A pripravuje pôdu Schubertovi, Schumannovi i Brahmsovi, revolučným romantikom a novoromantikom. Zásadný rozdiel medzi Verdim a Wagnerom sa v našich úvahách mení na reflexiu o prežití opery, o potrebe pravdy v dráme a hudbe. Pomaly vytriezvieme zo žriedla národného, západnejší Dvořák, Čajkovskij a Stravinskij hľadajú viac Európu a svet ako bardi Sibelius, Smetana a Suchoň. Fascinuje nás zemitý talent Musorgského a Janáčka. So zmyselným pôžitkom sa nechávame opájať impresionistickým zahaľovaním skutočnosti, symbolistami a s avantgardou vítame sviežosť nového i v jeho náročnosti. Prehrmí dvanásťtónová štruktúra, atonalita, hľadáme pojmy, pomenúvame novotvary. Hudba nášho storočia sa vyčerpala a akoby túžila po vlastnej obrode zvnútra i zvonka a my nedočkavo čakáme, ako bude budúcnosť a jej hodnoty vyzerať.

SkryťVypnúť reklamu

VIERA POLAKOVIČOVÁ

(Autorka je muzikologička a hudobná kritička)

Pozri aj 2. stranu Magazínu SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 316
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 715
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 127
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 343
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 898
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 873
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu