kov učiteľky ZŠ na Pankúchovej v Bratislave-Petržalke Márie Sitárovej napríklad jej ôsmaci o novembri 1989 už určite niečo vedia, nečakajú len na to, kým to budú preberať. V malej ankete, ktorú urobila medzi žiakmi, sa najčastejšie objavovalo, že v novembri pred 10 rokmi šlo o "revolúciu a pád komunizmu, o nežnú revolúciu, o oslobodenie našej republiky". Viacerí školáci si november spájajú aj s tým, že "predtým sa nemohlo ísť do zahraničia, a teraz už áno". Riadieľ ZŠ na Hollého ulici v Šali-Veči Rudolf Kuklovský si je istý, že učitelia sa tejto téme venujú už aj s ôsmakmi. "Keď sa preberá napríklad francúzska revolúcia či deklarácia ľudských práv, určite sa nejako dotknú ľudských práv aj u nás, a tým aj novembra ‘89. Minimálne siedmaci majú predstavu, čo sa tu dialo. Či sa o tom bavia aj na iných hodinách, to je už na pedagógovi. Závisí to od jeho osobnosti." Ako dodáva, iná otázka je, akým spôsobom tieto informácie podáva učiteľ v závislosti od svojho vlastného politického presvedčenia, ak sa rozpráva so žiakmi mimo látky zaradenej do osnov. Ako učivo boli prelomové udalosti z roku 1989 schválené do učebných osnov až v apríli 1997 pod názvom Pád komunistickej diktatúry. Od septembra toho istého roku sa podľa slov Daniely Jančovej z ministerstva školstva o nich začalo oficiálne vyučovať, hoci nové učebnice ešte neboli. Učiteľov v tom čase usmerňovali školenia okresných metodických centier a Štátny pedagogický ústav. "Už v ôsmych ročníkoch učitelia pripomínajú žiakom tieto udalosti v súvislosti s preberanou problematikou ľudských práv na občianskej náuke," hovorí D. Jančová, "rovnako o tom učitelia debatujú aj na triednických hodinách."