Z pôvodne plánovanej "menšej akademickej práce" v rámci doktorandského štúdia na VŠMU v Bratislave sa režisérovi Dodovi Gombárovi jeho spolupráca so študentmi 3. ročníka činohernej a bábkarskej fakulty "zvrhla" na hodiny a hodiny strávené od rána do večera v priestoroch VŠMU. Bistro Fajka, vzdialené snáď necelých dvesto metrov od Kaplnky - stále preslávenejšej scény študentov-divadelníkov na Ventúrskej ulici, bolo celý mesiac nabité, nad pariacimi čajmi a kávami sa ešte posledné dni pred dnešnou premiérou inscenácie legendárneho Brechtovho Baala študenti so svojimi dramaturgmi (Svetlana Waradzinová a Jozef Koleják) a režisérom dohadovali na výslednom tvare. Po nedávnej prehliadke študentských predstavení v Štúdiu S, kde ťažisko bolo práve na hercoch-tretiakoch, dostal tento ročník ďalšiu veľkú šancu. Samotní mladí divadelníci dokonca považujú "svojho" Baala za prvú veľkú, vážnu robotu, v ktorej si zahrá kompletný ročník a na ktorom s nimi spolupracuje renomovaný režisér spolu so staršími kolegami-dramaturgmi. "Baal sa nechce hrať na študentské predstavenie. Naopak, snažili sme sa eliminovať všetky tie typické školské srandičky a experimenty. Študentské je naše predstavenie možno v tom, že sú v ňom herci z jedného ročníka a že sa inscenáciou do určitej miery snažia prezentovať názor tejto generácie," hovorí o dnešnej premiére v Kaplnke jedna z dvojice dramaturgov predstavenia Svetlana Waradzinová. Tá vidí v známom Brechtovom texte predovšetkým príbeh o smrti. "O smrti ako prirodzenej súčasti života. S otázkou na konci, či Baalova smrť je vykúpenie pre neho, alebo skôr pre spoločnosť. Pretože Baal je aj príbeh jedného človeka proti všetkým. Akéhosi malého diabla, ktorý funguje na inú energiu, s iným jazykom, v inom mikrosvete ako ,zvyšok sveta‘. Ostatným iba vstupuje do životov a berie im dušu. Berie na svojej ceste všetko, čo sa mu ponúka." Dnešná premiéra v Kaplnke (Baala si budete môcť pozrieť ešte 16., 29. a 30. v tomto mesiaci, potom sa inscenácia stane trvalou súčasťou repertoáru študentskej scény) je zaujímavá pre divadelnú obec aj tým, že ide o známu, trochu škandalóznu Polákovu a Porubjakovu úpravu už aj tak dosť provokatívnej Brechtovej hry, v ktorej sa v roku 1988 predstavil v hlavnej úlohe Maťo Landl. Predstavenie VŠMU sa však vraj verzii spred jedenástich rokov príliš nepodobá a študenti si v mnohom hru prispôsobili svojmu generačnému videniu. "Chcel som za študentmi prísť s niečím lákavým, odvážnym, aj keď veľmi ťažkým," hovorí režisér Gombár, pre ktorého je Brecht tak trochu srdcovou záležitosťou. On sám nemá pre Baala lepšiu definíciu ako - hra o živote. A napriek tomu, že sa v posledných týždňoch pracovalo v Kaplnke niekedy aj 14 hodín denne, pri práci na VŠMU si režisér (ktorý má za sebou už niekoľko veľkovýpravných inscenácií na "veľkých" scénach, poslednou je Krysař na Novej scéne) vraj veľmi dobre oddýchol. "Dali mi obrovskú motiváciu, novú vlnu energie. Títo herci nemajú strach, neboja sa nahliadnuť aj ďalej, za hranice niečoho, čo sa považuje za bežné," porovnáva Gombár profesionálnu so študentskou scénou. "Zrazu som sa znovu ocitol tam, kde som už niekedy bol. A s prekvapením som zistil, že ten duch tu na škole stále funguje. A že mi veľmi chýba."
ALEXANDRA TINKOVÁ