BRATISLAVA (SME - tk) - Na Slovensku je už niekoľko rokov používanie vymedzených úsekov diaľnic podmienené úhradou vo forme zakúpenia diaľničnej nálepky. Od zavedenia tejto povinnosti sa však najmä zahraniční vodiči sťažujú na neexistenciu diaľničných nálepiek na kratšie časové obdobie ako jeden rok. Neumožňuje to zákon. Podľa analýzy, ktorú vypracovala M.E.S.A. 10, centrum pre ekonomické a sociálne anylýzy, pre Združenie dopravcov Česmad Slovakia, trpí súčasný zákon nepremysleným riešením vymožiteľnosti tejto povinnosti. Tá sa považuje za priestupok a za jej nesplnenie môže byť vodičovi uložená pokuta vo výške dvojnásobku nezaplateného poplatku. Podľa zákona o priestupkoch sú vecne príslušné orgány na prerokovanie neplatenia diaľničných poplatkov okresné úrady, na území ktorých došlo k priestupku. To prakticky znamená, že povinnosť platiť diaľničné poplatky je najmä v prípade zahraničných dopravcov nevymožiteľná. Tí to veľmi dobre vedia, a preto je veľkou zriedkavosťou stretnúť na našich diaľniciach vozidlá iných štátov so slovenskými diaľničnými nálepkami. Podľa údajov Colného riaditeľstva SR vstúpi ročne na naše územie asi 100-tisíc kamiónov. Ak sa aj tento počet zníži z dôvodu opakovaného vstupu a možného (i keď málo pravdepodobného) nevyužívania diaľnic o 50 percent, tak celková strata pre štátny rozpočet predstavuje 200 mil. Sk. Pritom geografická poloha robí zo Slovenska v niektorých smeroch typicky tranzitnú krajinu. Podľa novej koncepcie spoplatnenia používateľov diaľnic sa od budúceho roku pripravuje ďalšie zvýšenie úhrad za diaľničné nálepky pre nákladné vozidlá. Navyše rozpätie od 3,5 tony do 20 ton sa rozdelí hranicou 12 ton na dve rozdielne hmotnostné kategórie. Na rok 2002 sa pripravuje ďalšie zvýšenie cien pre kategóriu vozidiel nad 12 ton až na 10-tisíc Sk, čo je oproti roku 1998 zvýšenie o 400 percent.