BRATISLAVA (SME - tv) - Združenie Česmad Slovakia obhajujúce záujmy 80 percent slovenských autodopravcov považuje legislatívne zmeny v oblasti zákonov o cestnej dani, dani z uhľovodíkových palív a v neposlednom rade aj cestného zákona (novelizovaná časť o diaľničných poplatkoch) za likvidačné. "Opatrenia, ktoré vláda zahrnula do návrhu noviel spomínaných zákonov, vážne ohrozia ďalšiu existenciu slovenských podnikateľov v oblasti autodopravy," uviedol generálny tajomník Česmadu Robert Domček. Ako ďalej dodal, autodopravcom nepomôže ani zníženie daní právnických osôb: "Slovenskí autodopravcovia totiž dlhodobo hospodária so stratou, takže zníženie daní z 35 na 30 percent vôbec nepocítia." Podľa prezidenta Česmadu Rudolfa Valentínyho sa na hospodárení dopravcov negatívne prejaví aj zvýšenie spotrebnej dane z uhľovodíkových palív a mazív, ktorá bude podľa vládneho návrhu novelizácie druhá najvyššia v Európe. "Vyššia daň je už iba v Británii, Švajčiarsko zdaňuje palivá zhruba rovnakou čiastkou, ako bude SR," dodal Valentíny. Podľa vládneho návrhu by sa mala daň z uhľovodíkových palív a mazív od januára zvýšiť o 2100 korún na tonu. "O neúnosnosti takej vysokej dane z palív svedčia aj smernice Európskej únie, kde je podiel daní na celkovej cene palív oveľa nižší, ako bude od januára na Slovensku," povedal Domček.
K otázke zvyšovania cestnej dane zaujali obaja predstavitelia rozhodný postoj. "Cestná daň sa na základe bilaterálnych dohôd nevzťahuje na autodopravcov zo zahraničia, takže jej zvýšenie sa dotkne zase iba slovenských podnikateľov," uviedli. "Dúfame, že parlament bude pri schvaľovaní týchto legislatívnych zmien brať do úvahy aj ďalší osud domácich autodopravcov. Keď už pre nič iné, tak aspoň kvôli tomu, že slovenské dopravné spoločnosti ‘prinesú‘ ročne na Slovensko okolo 300 miliónov dolárov, čím výrazne prispievajú k znižovaniu deficitu zahraničného obchodu SR," povedal Valentíny.