BONN (PRE SME - RUDOLF STRÖBINGER) - Nemecké konzorcium Thyssen-Siemens-Adtranz vypracovalo plány na predĺženie plánovanej visutej rýchlodráhy Rapid medzi Hamburgom a Berlínom cez Prahu, Brno, Bratislavu a Viedeň až do Budapešti. Na trati dlhej zhruba 1250 kilometrov by mali jazdiť rýchlovlaky rýchlosťou asi 450 kilometrov za hodinu. Z Berlína do Budapešti by trvala jazda len necelé tri hodiny miesto terajších dvanásť. V Prahe by bol rýchlovlak z Berlína zhruba za hodinu. Projekt predpokladá zastávky v Berlíne, Drážďanoch, Prahe, Pardubiciach, Brne, Viedni, Bratislave s konečnou stanicou v Budapešti. Podľa návrhu by si jeho kompletná realizácia na trati z Berlína do Budapešti vyžiadala asi 26 miliárd mariek na infraštruktúru a 1,6 miliardy na nákup vozňov a udržiavanie trate. Cestovné by nemalo byť vyššie ako jedenapolnásobok sumy, ktorú dnes zaplatí v spolkovej republike cestujúci rýchlovlaku triedy ICE. Na stavbu medzi Hamburgom a Berlínom sa predpokladajú náklady vo výške 6,1 miliardy mariek, ktoré sú už teraz schválené. Prevádzkovateľom rýchlodráhy Rapid by mala byť Nemecká železnica, medzinárodné letisko v Berlíne, Prahe, Bratislave a vo Viedni a, samozrejme, národné železnice tých štátov, ktorými bude rýchlodráha Rapid prechádzať. Stavba by mala vytvoriť asi 60 000 pracovných príležitostí. Počíta sa s tým, že vlastný projekt by mal byť hotový do roku 2007. Potom by sa malo začať so stavbou, ktorá by mala byť ukončená v roku 2012. Po skúšobnej prevádzke by prví cestujúci mohli použiť visutú rýchlodráhu Rapid po prvýkrát v roku 2015.