Východonemecký Trabant po desiatich rokoch

Nemalo to poriadne kúrenie a chladič, ale ani veľa súčiastok zvyčajných pre normálne osobné autá. Východonemeckému Trabantu chýbalo skutočne všeličo, ale štýl nie. Komické zábery na plastové vozidlá, ktoré sa posúvajú cez Brandenburskú bránu, keď pred ...

Nemalo to poriadne kúrenie a chladič, ale ani veľa súčiastok zvyčajných pre normálne osobné autá. Východonemeckému Trabantu chýbalo skutočne všeličo, ale štýl nie. Komické zábery na plastové vozidlá, ktoré sa posúvajú cez Brandenburskú bránu, keď pred desiatimi rokmi padol berlínsky múr, zanechali nezmazateľné dojmy. Dvojtaktné vozidlo so zvukom, ktorý sa podobal čomusi medzi fénom na vlasy a nákladiakom, sa preháňalo deväťdesiatkou a výfuk chrlil vražedné plyny. Štyri milióny áut vyrobených z tzv. duroplastu sa v nemeckej histórii vydali na cesty. Desať rokov po dramatických zmenách sa "trabi" stále ešte drží. Počet dosiaľ existujúcich vozidiel, ktorých výroba sa skončila v roku 1991, sa odhaduje ešte na 1,5 milióna. Udalosti za posledných desať rokov mnohých východných Nemcov nenadchli. Trabant a jeho blízky príbuzný Wartburg sú preto spomienkou na staré dobré časy, keď bola istota práce a štát na každého dohliadal. "Trabíky" nikdy nespĺňali moderné aerodynamické štandardy a nezbierali ocenenia za pekný vzhľad. Počas štyroch desaťročí však boli spolu s "warťasmi" vo východnom komunistickom Nemecku jedinými vozidlami, ktoré sa dali zohnať. Pre západné Nemecko, odkiaľ pochádzajú prvotriedne autá Mercedes, Volkswagen alebo Porsche, boli vždy symbolom NDR. Svoj život však tieto autá začali ešte pred druhou svetovou vojnou pod značkou DKW. Továreň Sachsenring, kde Trabant vyrábali, dnes produkuje komponenty pre veľké nemecké automobilky a s jej akciami sa obchoduje na frankfurtskej burze. Vtipy o trabantoch sa už stali legendami, mnohí Nemci však auto obhajujú. "Mám trabíka rád, pretože je malý, a keď na ňom jazdím, mám pocit, že skutočne riadim auto," hovorí hrdo Heinz-Günter Augst. Eberhard Dersch vedie automobilové múzeum v západonemeckom meste Marbug. Hlavnou atrakciou je paradoxne Trabant upravený na policajné auto. (ČTK, REUTERS)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 541
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 232
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 983
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 009
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 950
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 822
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 453
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu