BRATISLAVA (SME - mar) - Na túto zimu je v skladoch Slovenskej správy ciest pripravených 282-tisíc ton kamennej drviny a 25-tisíc ton soli. O 16 300 kilometrov ciest sa bude starať 759 sypačov, 83 pluhov a 85 snehových fréz a v prípade snehovej kalamity využijú cestári aj pomoc zmluvných partnerov s potrebnou mechanizáciou. Podľa vyjadrenia Jozefa Diešku, vedúceho odboru správy a prevádzky ciest Slovenskej správy ciest je však tento stav nedostatočný. Vozový park cestárov je zastaraný - sypače majú namiesto zákonom stanovenej sedemročnej životnosti priemerne 14,4 roka. Nový sypač však stojí 6,5 milióna korún a správa ciest stále zápasí s bremenom dlhov, ktoré vznikli pri ťažkej kalamitnej situácii vo februári. Okrem toho sa za jeden deň intenzívneho sneženia či poľadovice minie až 1200 ton soli, normálna zásoba by teda bola aspoň 37-tisíc ton. Najekonomickejším posypovým materiálom je stále priemyselná soľ, jej použitie je však z ekologických dôvodov vylúčené v blízkosti vodných zdrojov a v chránených oblastiach. Kamenná drvina sa po zime do určitej miery recykluje, teda cestári ju zberajú a prepierajú. Túto zimu by sa mala uplatniť aj účinná a ekologická rozmrazovacia kvapalina, jej cena je však pomerne vysoká. Cestárom komplikujú život aj vodiči, ktorí sa vydajú na ťažký úsek bez zimného výstroja a zablokujú cestu. "Vodiči podceňujú jazdu v zime a nerešpektujú výstrahy. Stalo sa už, že turecký vodič kamiónu skríženého na zľadovatenej ceste na Donovaloch bol iba v sandáloch," hovorí Jozef Dieška. Centrálny dispečing Slovenskej správy ciest cez svoju sieť 140 staníc monitoruje počasie a stav zjazdnosti na celom Slovensku. Informácie sa aktualizujú každé 2 hodiny a sú prístupné na internetovej adrese www.zjazdnost.ssc.sk.