BRATISLAVA (SME - gk) - British Airways (BA), jedna z najväčších leteckých spoločností sveta, zaznamenala v prvom polroku 1999 pokles ziskov pred zdanením o skoro 40 percent. Kým v porovnateľnom období minulého roka hospodársky výsledok spoločnosti bol 385 miliónov libier, v tomto roku to bolo už iba 240 miliónov GBP. Podľa výkonného riaditeľa BA Boba Aylinga tieto čísla nie sú až také zlé, keďže akcionári očakávali horšie výsledky. Ak sa však vezme do úvahy, že spoločnosť do ziskov započítala aj výnos 191 mil. libier z predaja niektorých svojich aktivít, výsledky spoločnosti poukazujú na vážne problémy. British Airways zaznamenali výrazný pokles zisku hlavne v dôsledku dvoch faktorov. Nagatívny vplyv na hospodárenie mali transatlantické lety, keďže BA nedokážu svojimi cenami konkurovať nízko nákladovým prepravcom. Okrem toho bolo veľa letov, ktoré v minulosti smerovali do Ázie, presmerovaných na americký kontinent, čo výrazne zvýšilo konkurenciu. Cena letenky z Londýna do New Yorku sa mimo sezóny dostala až na úroveň 150 libier, čo podľa predstaviteľov BA napokrýva ani náklady na tieto lety. Druhým negatívnym faktorom bolo zvýšenie cien pohonných hmôt, čo prispelo k zvýšeniu nákladov, no neodrazilo sa v cenách leteniek. Spoločnosť utrpela straty aj v dôsledku zmeny politiky, keď nahradila typicky britské znaky na krídle farebnými motívmi. To sa však vôbec nestretlo s pozitívnym ohlasom zákazníkov alebo zamestnancov, a preto sa BA pokúšajú dostať späť znaky, ktoré boli pre ich lietadlá charakteristické. Uvoľnenej možnosti sa však chopil ich britský konkurent Virgin, ktorý označil svoje lietadlá bývalým znakom British Airways. B. Ayling aj z týchto dôvodov potvrdil, že spoločnosť bude pokračovať v reforme, keď za posledné dva roky BA urobili kroky, pomocou ktorých ušetrili 1 mld libier. Okrem ďalšieho znižovania zamestancov však spoločnosť oznámila, že zruší tie zo svojich letov, ktoré si na seba nezarobia. Okrem toho na niektorých linkách nahradia veľké lietádlá typu Jumbo 747 menšími Boeingmi 777. Problémom však ostáva, že kým Briti znižujú kapacity, ostatné spoločnosti naopak posilňujú svoje linky, hlavne tie, ktoré letia cez Atlantik. BA chceli pôvodne posilniť tieto spoje vytvorením aliancie s najväčšou americkou leteckou firmou American, ale tieto snahy boli zmrazené americkými regulačnými úradmi, lebo aliancia by mala v podstate na týchto letoch monopol.