aj v Slovenskom inštitúte v Maďarsku. V centre Budapešti na Rákocziho ulici sprístupnili tri tematické výstavy. Už pri vstupe do priestorov zaujmú pozornosť exponáty kostýmovej tvorby Heleny Bezákovej (Tosca, Čarovná flauta), ktoré spolu s panelmi scénografických návrhov zakladajúcich osobností slovenskej scénografie ocenených na svetových výstavách (Hradský, Ladvenica, Fulla a ďalší) predstavujú časť vystavy nazvanú Pocta scénografii. V zadnom trakte priestorov inštitútu sú fotografie, makety i plány deviatich nedávno rekonštruovaných historických divadelných budov na Slovensku. Táto expozícia bola na tohtoročnom Pražskom quadriennale ocenená čestným uznaním. Priestory na poschodí zasa patria významnému slovenskému scénografovi Jánovi Zavarskému a jeho návrhom k inscenáciám, ktoré boli realizované doma i v zahraničí od roku 1980 až po súčasnosť. Je určite dobre, že po rokoch nediplomatických prešľapov, ktoré sa v praxi prejavili aj neadekvátnym využitím priestorov a prezentačných možností nášho kultúrneho centra, sa pod vedením jeho staronového riaditeľa Karola Wlachovského vracia do inštitútu slovenskej kultúry v Budapešti opäť normálny život. Signálom skutočného začiatku slovensko-maďarskej odbornej spolupráce bola aj samotná vernisáž, na ktorej okrem riaditeľky Divadelného ústavu v Bratislave Silvie Hroncovej vystúpil aj riaditeľ partnerského Orzságos Szinháztörténeti Múzeum és Intézet pán Peter P. Müller s fundovaným zhodnotením umeleckej a historickej hodnoty inštalovaných exponátov. Na otvorení výstavy sa okrem pracovníkov tohto dokumentačného a výskumého centra maďarského divadla zúčastnili aj zástupcovia mimovládnych divadelných ištitúcií, národnej Szechényiho knižnice, Petöfi Irodalmi Múzeum, ale aj scénografické osobnosti, akou je i Lázslo Székely. V inštitúte sa 15. novembra predstaví dvojjazyčný projekt Divadla a.ha. - inscenácia Dvaja-Ketten Júliusa Barča-Ivana. Smutným faktom každodenného života inštitútu v Budapešti však zostávajú pretrvávajúce problémy s úhradou nájmu za budovy, v ktorej sídli. Bolo by na škodu kultúrnej prezentácie Slovenska, ak by sme v pre nás takej významnej krajine o cenné možnosti vinou ekonomicky pochopiteľných, ale neospravedlniteľných rozhodnutí, prišli.
ZUZANA ULIČIANSKA
(Autorka je divadelná kritička)