BRATISLAVA (SME - tv) - Väčšine webových stránok spoločností chýba prepracovanosť a funkčnosť, teda nevyhnutné faktory úspechu pri on-line obchodovaní. K tomuto záveru sa dopracovala popredná svetová konzultačná spoločnosť Andersen Consulting na základe štúdie založenej na prieskume internetových stránok spoločností v Británii, Austrálii, Hongkongu a v Spojených štátoch. Tieto nedostatky majú za následok skutočnosť, že firmy s bohatou tradíciou v e-biznise sa stávajú ľahko zraniteľné, a to najmä v porovnaní so ‘zbohatlíkmi‘, ktorí sa snažia profitovať z liberalizácie tohto sektora a predaj i interakciu s klientmi realizujú výlučne prostredníctvom internetu. Ako sa v štúdii ďalej uvádza, "spoločnou charakteristikou najlepšie fungujúcich webstránok bola ich schopnosť umožniť klientovi realizáciu základných operácií súvisiacich z jeho účtom". To sa týka predovšetkým takých operácií, ako je zmena balíka služieb, zvolenie si termínu fakturácie, on-line platenie účtov alebo monitorovanie hodinovej spotreby energie. Podľa štúdie však existuje pomerne vysoký počet stránok, ktoré nedosahujú takú úroveň prepracovanosti a funkčnosti, ktorá je nevyhnutná na získavanie skutočných prínosov z elektronického obchodovania. Jedným z ukazovateľov, ktoré odzrkadľujú zaostávanie firiem pri budovaní ‘webových vzťahov‘ so zákazníkmi, je čas potrebný na odoslanie odpovede na e-mailovú správu poslanú klientom na webstránku. V zmienenej správe Andersen Consulting identifikoval e-mailovú ‘čiernu dieru‘, ktorej existenciu odôvodňuje nasledovnými údajmi: iba 27 percent opýtaných firiem dokázalo odpovedať na e-mail v priebehu 24 hodín, až 34 % nedokázalo odpovedať vôbec a 11 % firiem malo chybné a nefunkčné procesy súvisiace s e-mailom. Z hľadiska funkčnosti a prepracovanosti webstránok sú v celosvetovom meradle jasným lídrom americké spoločnosti - obsadili prvých desať miest rebríčka. Naopak britské firmy vykazujú prekvapivo nízku úroveň svojich stránok, a to i napriek vysokej rozvinutosti tamojšieho energetického trhu. V priemere boli stránky britských spoločností o 42 percent menej funkčné ako americké, čo ich stavia na úroveň firiem pôsobiacich na oveľa menšom austrálskom trhu.