BRATISLAVA (SME - tk) - Výška záväzkov z obchodného styku Železníc SR predstavuje k 30. septembru tohto roku 5 miliárd Sk, čo je o 156 miliónov menej ako na začiatku roka. Z ich celkového objemu je po lehote splatnosti vyše 3,9 miliardy Sk. Ako pre SME uviedol hovorca ŽSR Miloš Čikovský, železnice len kopírujú trend, ktorý na Slovensku v súčasnosti pretrváva.
ŽSR k uvedenému dňu evidujú pohľadávky z obchodného styku s odberateľmi a prepravcami v objeme 4,8 miliardy Sk, z ktorých po lehote splatnosti sú 3,7 miliardy Sk. Stav pohľadávok a záväzkov ŽSR znižujú aj prostredníctvom zápočtov. V roku 1999 týmto spôsobom uzavreli vyše tisíc dohôd za takmer 2,5 miliardy Sk. ŽSR to považujú iba za náhradnú formu riešenia súčasných problémov financovania.
Len dodávateľom elektrickej energie dlhujú železnice v súčasnosti 685 miliónov Sk. Na otázku, ako chcú splatiť celý dlh, hovorca ŽSR uviedol, že rátajú s finančnými prostriedkami, ktoré im dlhuje štát za výkony v osobnej preprave v roku 1998. Tie by sa mali formou kompenzácie dostať okrem iného aj do energetických závodov.
"Žiaľ, medzi túto úhrnú sumu zápočtov patria aj tie, ktoré sa uskutočnili za chrbtom ŽSR. Máme totiž vážne podozrenie, že lobistické skupiny skupujú záväzky železníc. Stávajú sa ich majiteľmi a prostredníctvom ďalšej firmy, ktorá má obchodné vzťahy so ŽSR, si ich započítavajú. Ak by sa takéto obchodné vzťahy mali ďalej rozširovať, mohlo by to ohroziť, a to formou kapitalizácie, štátny majetok, na ktorom hospodária ŽSR. Z toho dôvodu pripravujú železnice patričné opatrenia, aby sa proti takýmto praktikám mohli brániť," uviedol Miloš Čikovský a dodal, že zákazníkov zmluvne zaväzujú, aby svoj záväzok, ako aj pohľadávku voči železniciam nepostúpili tretej osobe bez predchádzajúceho písomného súhlasu ŽSR.