Novootvorenou a čoraz častejšie diskutovanou témou je nástup žien do verejného, hospodárskeho či politického života. Práve ženám je určených čoraz viac časopisov, relácií, klubov a iných výhod. Novú "superženu" na sklonku tisícročia propagujú reklamné billboardy ako stelesnenie cynickosti, sebavedomia a vyzývavosti.
Práve teraz nastupuje na scénu nová generácia mladých žien, ktorá je vzdelanejšia, v školách dosahuje lepšie výsledky než muži, je nadpriemerne motivovaná a výkonná. Súčasná žena vyrástla v sexuálnej revolúcii a túto svoju znalosť aj dokáže efektívne využiť. Mladé ženy sa neboja experimentovať a vyzúvať sa z klasických postupov a hodnôt.
Dokonca aj popredný americký prognostik John Naisbitt vydal začiatkom 90. rokov knihu Ženské megatrendy s podtitulom Od oslobodenia sa k vodcovstvu, v ktorej predvídal nezadržateľný nástup žien na vedúce miesta v hospodárstvach krajín. Hoci na Slovensku, ale ani v ostatných transformujúcich sa krajinách strednej a východnej Európy zatiaľ nástup žien do vedenia veľkých priemyselných podnikov nepozorujeme, ženy sa veľmi razantne uplatňujú v stále sa rozrastajúcom odvetví služieb. Nadpriemer žien nájdeme v reklame, médiách, školstve, zdravotníctve ako aj v ostatných odvetviach služieb.
V severských krajinách (najmä vo Švédsku) či v USA si už obe pohlavia delia príjmy v rovnakom pomere. Vo vedúcich pozíciách 500 najväčších amerických firiem je 10 percent žien a viac ako 20 percent vydatých žien tu zarába viac ako ich mužskí partneri. V Nemecku dokonca viac ako polovica vydatých žien zarába viac ako ich manželia. Až 43 percent Američanov s majetkom viac než pol milióna dolárov predstavujú ženy. V zdravotníctve o troch prípadoch zo štyroch rozhodujú ženy. Kým v roku 1973 bolo v USA 400-tisíc podnikateliek, dnes sa ich počet blíži k 9 miliónom.
Americký ekonóm a "otec" svetového manažmentu dokonca tvrdí, že americké ženy tvoria najväčšiu hospodársku jednotku na Zemi. Väčšiu ako celé hospodárstvo Japonska.
Mnoho psychológov vysvetľuje nástup žien zmenou ich hodnotového rebríčka, v ktorom sú dnes zamestnanie a rodina na jednej úrovni. To vyvoláva túžbu po väčšom usporiadaní života a výrazne vyššie spoločenské nároky.
TOMÁŠ KUČA