Najnovší film českého režiséra Sašu Gedeona nesie titul Návrat idiota. Alúzia na román F. M. Dostojevského nie je náhodná. Úvodné i záverečné titulky filmu informujú o tom, že film bol inšpirovaný hlavnou postavou románu Idiot. Rovnako ako román, i film sleduje človeka dovtedy izolovaného od spoločenského života, ktorý je náhle vrhnutý do sveta. Hlavná postava František - "Idiot" sa po rokoch liečenia v sanatóriu, kam odišiel po smrti rodičov ešte ako chlapec, vracia do svojho rodného mesta. Neviaže ho k nemu nič okrem vyblednutých spomienok z detstva a vzdialeného príbuzenstva. Namiesto toho, aby prichádzal do sveta domáckeho a priateľského, prichádza do sveta vzťahov ostatných postáv, ktorý je mu neznámy a v ktorom je cudzincom. Okrem hlavnej postavy Františka - "Idiota" (knieža Myškin) sa dajú nájsť aj iné podobnosti s Dostojevského románom. Tak román, ako aj film sa začínajú vo vlaku, ktorý hrdinu nesie do sveta. Film preberá z románu niekoľko príbehových motívov a pozmeňuje ich. Režisér a scenárista Gedeon inverziou priraďuje svojim postavám charakteristiky postáv Dostojevského románu. Tak možno v Emilovi spoznať Rogožina, v Anne femme fatale Nastasju Filipovnu a v Oline Aglaju. Komplikovanosť vzťahov filmových postáv pripomína vzťahy medzi postavami románu, i keď v iných väzbách. O Návrate Idiota teda nemožno hovoriť ako o adaptácii Dostojevského Idiota. František je rovnako ako knieža Myškin cudzincom v neznámom svete. Je čistý a nedotknutý spoločenskými konvenciami. Pre neschopnosť chápať zlo je svojím okolím považovaný za idiota. Celý svoj život prežil v izolácii sanatória. Nenesie za sebou takmer žiadnu minulosť, vzťahy, spoločenské návyky a vžité konvencie. Práve vďaka tomu môže participovať na živote iných. Návratom do rodného mesta vstupuje František prostredníctvom stretnutí do mikrosveta medziľudských vzťahov, ktorý mu bol dovtedy úplne neznámy. Ako cudzinec priamo nezaangažovaný do nie celkom čistej hry postáv vidí pohľadom dospelého dieťaťa svet hráčov z odstupu. Status pozorovateľa mu dovoľuje rozpoznať skutočnosť od strojenosti a pravdu od lži. Františkova nezaangažovanosť dáva ostatným postavám príležitosť na sňatie masky a odkrytie karát. Hrdina postupne spoznáva svet i pravidlá, ktorými je riadený. Z pozorovateľa sám stáva účastníkom udalostí. Je vrhnutý do zamotaného klbka zložitých vzťahov. Malé české mesto v mrazivom ročnom období posledných dní roka je kulisou, na ktorej sa odohrávajú vypäté vzťahy medzi postavami. Postavy nespoluexistujú, existujú vedľa seba, každá uzavretá vo vlastnej ulite samoty. V tejto atmosfére je František médiom, prostredníctvom ktorého sa začínajú vopred dohodnuté role postáv meniť. Pri vyplývaní skutočného stavu vecí na povrch spoznáva František nielen ostatných, ale aj sám seba. Svet, ktorého pravú tvár odráža, mu zrkadlí jeho vlastnú.
Návrat idiota možno chápať ako variáciu na Dostojevského. Čistý a neskazený človek je konfrontovaný so skutočnosťou sveta. Ich stretnutím sa ukazuje pravá tvár oboch. Na rozdiel od Dostojevského vyznieva Gedeonovo podanie optimistickejšie. František na rozdiel od Myškina dostáva šancu zostať vo svete, ktorý spoznal. Film ukazuje, že svet potrebuje svojho "Idiota", lebo len on ho môže primäť posunúť sa od chladu samoty "vedľa seba" ku teplu vzájomnosti "spolu".
KATARÍNA MIŠÍKOVÁ
(Autorka je študentkou filmovej vedy)
6. ROČNÍK SEMINÁRA RUSKÝCH FILMOV
Od 19. do 21. novembra 1999 sa uskutoční vo Veselí nad Moravou (ČR) už 6. ročník seminára ruských filmov, ktorého hlavnými organizátormi sú Asociácia českých filmových klubov a Asociácia slovenských filmových klubov. Milovníci ruskej kinematografie sa môžu tešiť na filmy ako Metelica (r. V. P. Basov),Prednosta stanice (J. Željabužski), Červená kalina (V. Šukšin), Prišiel vojak z frontu (N. Gubenko), Vzkriesenie (M. Švejcer), Červený dážď (M. Chucijev), Kaviareň U troch topoľov (T. Ljozonovová) a iné.
SEMINÁR BRITSKÉHO FILMU
Nezadržateľne sa blíži aj ďalší ročník prehliadky britského filmu v Uherskom Hradišti (ČR). Hlavnými organizátormi seminára sú Asociácia českých filmových klubov, Mestské kiná Uherské Hradiště a Asociácia slovenských filmových klubov a uskutoční sa 2. až 5. decembra 1999. Po poslednom ročníku venovanom tvorbe Alfreda Hitchcocka by mali základ seminára tvoriť filmy s hercom Petrom Sellersom (Dr. Divnoláska alebo Ako som sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu; Myš, ktorá revala; Ružový panter; Lolita) a snímky režiséra Stanleyho Kubricka (Vraždenie, Mechanický pomaranč, Žiarenie, Full Metal Jacket, Path Of Glory, Eyes Wide Shut, Barry Lyndon a iné). Okrem toho sa v programe (už tradične) objavia aj niektoré filmy z pripravovaného Projektu 100 na rok 2000.
FILMOVÉ KLUBY V SEZÓNE 1998/1999
V sezóne 1998/1999 (od 1. septembra 1998 do 30. 6. 1999) sa uskutočnilo vo filmových kluboch a artkinách na Slovensku 1075 predstavení, ktoré navštívilo 75 971 divákov. Priemerne sa na jedno predstavenie prišlo pozrieť 70 divákov (na porovnanie: v sezóne 1997/1998 sa uskutočnilo 891 predstavení, počet divákov dosiahol číslo 60 083 a priemerná návštevnosť na jedno predstavenie bola 67 divákov). Pokiaľ ide o mesačnú návštevnosť, najviac divákov zavítalo do filmových klubov v novembri (13 159) a najmenej v apríli (2830). Najviac predstavení sa uskutočnilo v marci (148). Najnavštevovanejšími filmovými klubmi sa stali: FK Nostalgia Bratislava (16 282 divákov), FK 901 Bratislava (6622) a kino Úsmev Levoča (5714). Všetky údaje sú predbežné a mierne skreslené, lebo v štatistike ešte nie sú zahrnuté filmové prehliadky uskutočnené vo filmových kluboch ako Febiofest, Projekt 100 alebo Fórum mladého filmu.
NOVÉ FILMY PRE FILMOVÉ KLUBY
Asociácia slovenských filmových klubov plánuje zakúpiť niekoľko nových titulov, z ktorých vyberáme: zatiaľ posledný film režiséra Terryho Gilliama Strach a hnus v Las Vegas (USA 1998), dva filmy talianskeho režiséra Piera Paola Pasoliniho Dekameron (1970) a Evanjelium sv. Matúša (1964), juhoslovanský film Gorana Paskaljevića Sud prachu (1998) a film Petra Greenawaya Umelcova zmluva (1982).
SEMINÁR FILMOVÝCH KLUBOV
Od 26. do 28. novembra sa uskutoční seminár filmových klubov v Trenčianskych Tepliciach. Súčasťou programu bude aj cyklus prednášok a projekcií na tému filmový western, určený pre verejnosť.