BRATISLAVA (SME - ru) - Neskutočne vysoké ceny bytov (v Bratislave stojí menší trojizbový byt asi 1,3 milióna) doháňajú ľudí k hľadaniu rôznych východísk. Čoraz častejšie sa ako náhradné riešenie volia rekonštrukcie starších priestorov či predeľovanie bytov a rodinných domov a ich prispôsobovanie životu dvoch generácií. To sa, samozrejme, nezaobíde bez stavebných firiem. Kým však ešte pred dvoma rokmi stála rekonštrukcia priemerného bytu - rátajúc napríklad výmenu okien, zmenu priečok a vymurovanie bytového jadra - okolo 100- až 150-tisíc, dnes je to už takmer dvakrát toľko. Lenže problém nie je iba v raste cien nákladov a práce, ale aj v tom, že medzi firmami ponúkajúcimi tieto služby sa zákazníci často stretávajú s neserióznymi prístupmi. Prípad istej Bratislavčanky, ktorá sa so stavebnou firmou dohodla na pôvodnej cene rekonštrukcie domu vo výške 750-tisíc korún, čo po vyše troch mesiacoch stúplo po kalkulácii firmy na 1,25 milióna, nie je vôbec ojedinelý. „Takúto trúfalosť umožňuje firmám v prvom rade nedostatočne priehľadná formulácia zmluvy s klientom,“ vysvetľuje poradca Zväzu spotrebiteľov Slovenska Josef Lounek. Ako hovorí, minulý rok sa objavili sťažnosti na zlé stavebné práce možno raz za pol roka, teraz každý mesiac pribúdajú dva až tri prípady - na nekvalitnú prácu (firma odmieta dať zľavu), na nedodržanie termínu či na svojvoľné kalkulácie. Podľa Louneka klient by mal vždy trvať na tom, aby sa dopredu stanovil rozsah prác a urobila sa kalkulácia, čím možno aspoň čiastočne predísť veľkým odchýlkam od dohodnutej ceny. Ďalší problém je, že niektoré firmy požadujú plnú platbu vopred. „To je neprípustné. Bežné je vyplatiť dopredu približne 60 percent, je to platba za materiál a záloha na prácu. Ľudia by si nemali nechať vnútiť odsúhlasenie kalkulácií prác nad rámec pôvodnej dohody,“ dodal Lounek.