O aké napätie by motoristických fanúšikov na celej zemeguli pripravila Medzinárodná motoristická federácia (FIA), keby jej nezávislí sudcovia na odvolacom rokovaní v Paríži nezrušili protest tímu Ferrari! Fín Mika Häkkinen by už bol istým majstrom sveta a aj McLaren-Mercedes by obhájil vlaňajšie prvenstvo v Pohári konštruktérov. Na nedelňajšej Veľkej cene Japonska by sa rozhodovalo len o ďalších miestach za nimi. Keďže však sudcovia v Paríži na rozdiel od technických delegátov, ktorí zistili nepovolenú odchýlku inkrimimovaných bočných spojlerov na Ferrari priamo po Veľkej cene Malajzie, namerali iné hodnoty a na svetlo sveta zrazu vyniesli aj päťmilimetrovú toleranciu, majstrovstvá sveta budú mať ich zásluhou i tohto roku dramatický finiš. A Ferrari má po 20 rokoch na dosah majstrovský titul. Ír Eddie Irvine môže zajtra rozjasať celé Taliansko - pred Häkkinenom má štvorbodový náskok.
Súboj nervov na trati odštartoval už včerajším tréningom. Häkkinen krúžil po trati v Suzuke najrýchlejšie, a keby zopakoval vlaňajšie víťazstvo, titul by znova patril jemu. „Všetko beží podľa predpokladov. Ešte vždy sa dá jazdiť rýchlejšie, to by sa malo ukázať v sobotňajšej kvalifikácii,“ optimisticky vyhlásil 31-ročný fínsky pretekár. Jeho tímový kolega David Coulthard však neočakávane v tréningu v zákrute vyletel z trate a po náraze do gumovej bariéry zničil auto. Tréning museli prerušiť. Škótskeho pilota v zdravotnom stredisku na okruhu prezrel traťový lekár Sid Watkins, ale Coulthardovi nič nezistil. Na miesto havárie sa hneď vydal tímový inžinier McLarenu Joe Ramirez, aby sa ubezpečil, že do boxu privezú všetky časti poškodeného vozidla. „Strieborné šípy“ nechcú poskytnúť konkurencii žiadnu šancu na špionáž. „V rýchlosti som vyšiel pneumatikami príliš na kraj trate, potom som už stratil vládu nad vozidlom,“ vysvetľoval chybný manéver 28-ročný Coulthard, ktorý príde o mesiac na návštevu do Bratislavy. Zrejme potom bude môcť detailnejšie hovoriť aj o svojej pomoci Häkkinenovi v závere MS. V Malajzii Schumacher oveľa viac pomohol tímovému spolujazdcovi vo Ferrari Irvinovi než Coulthard (pre poruchu benzínovej pumpy skončil už v 15. kole). Odborníci sa nazdávajú, že „nosiči vody“ by mohli aj v Japonsku výrazne ovplyvniť priebeh pretekov. „Dúfam len, že McLaren sa neuchýli k žiadnej čudnej hre. To by bolo nielen nešportové, ale aj nebezpečné,“ obáva sa Irvine. Akoby zabudol, že najväčších jazdeckých hriechov sa v nedávnej minulosti F 1 dopustil práve jeho kolega M. Schumacher. Naposledy vo finále sezóny 1997 na Veľkej cene Európy v Jereze „Schumi“ vrazil do Villeneuva na Williamse, ktorý sa ho pokúšal predstihnúť. Po kolízii skončil Schumacher mimo trate, ale Villeneuve pokračoval a získal titul (po vyradení oboch by sa majstrom sveta stal s jednobodovým náskokom nemecký pretekár). Schumacher je aj v Japonsku pripravený pomôcť Irvinovi: „V tréningu mal McLaren rýchlejšie autá, nastavenie našich vozidiel nebolo ideálne. Ale v kvalifikácii a na veľkej cene to bude iné.“ S blížiacim sa štartom aj „veľkohubý Eddie“ v Japonsku akoby stratil svoju výrečnosť, na nálade mu nepridalo ani 10. miesto v tréningu: „V Suzuke nemusím vyhrať. Postačí mi, ak prídem do cieľa pred Häkkinenom.“
Posledné preteky F 1 v tomto miléniu má sledovať vyše 400 miliónov divákov vo viac než 200 krajinách sveta.
(on)