energetickým závodom. Propagačne nám od ôsmeho októbra do piatka vypínali elektrinu od desiatej ráno do šestnástej popoludní, aby nás upozornili na dlh. S elektrárňami sme sa potom dohodli na spôsobe platby,“ vysvetľuje hovorca Železníc SR Miloš Čikovský. Ide o dlh 230 miliónov. Obchodná riaditeľka Západoslovenských energetických závodov Iveta Filová upozorňuje: „Ak železnice nebudú dodržiavať dohodu, ktorú sme uzatvorili, budeme postupovať v zmysle zákona,“ čiže elektrárne znova prerušia dodávku prúdu. Vzhľadom na to, že elektrárne sú monopol, mohlo by prerušením dodávky elektriny pre železnice vzniknúť podozrenie zo zneužitia monopolného postavenia. Daniel Menďan z Protimonopolného úradu SR však hovorí: „Je pravda, že ide o monopol, ale je to prirodzený monopol. Zákon o energetike im to umožňuje, ak odberateľ v priebehu dvoch za sebou nasledujúcich mesiacov neuhradil zmluvne dohodnuté preddavkové platby. Železnice vstúpili do zmluvného vzťahu a musia platiť.“ Podpredseda Odborového združenia železničiarov a člen správnej rady ŽSR Peter Rozložník pripomína, že železnica veľmi ťažko plní povinnosti, okrem neuhrádzania za energie sú zastavené aj odvody do fondov. „Pretrvávajú aj problémy s uhrádzaním plynu a sporadicky v rôznych miestach dochádza k odstavovaniu. Sú pracoviská, kde sa nekúri a ktovie, kedy sa bude,“ tvrdí Peter Rozložník. „Nedostávame už ani stravné, neplnia sa podmienky dohodnuté v kolektívnej zmluve, podmienky sú stále horšie,“ sťažuje sa jeden z bratislavských výpravcov. Rušňovodič na vykreslenie situácie dopĺňa: „Kedysi sme do lokomotív zbrojili do nádrží päťtisíc litrov, teraz zbrojíme na dno nádrže, aby rušeň aspoň došiel.“