Dve hodiny pred včerajšou Veľkou cenou Malajzie formuly 1 to v boxe vedúceho tímu Pohára konštruktérov West McLaren-Mercedes nevyzeralo, že štart je tak blízko. Všetky štyri vozidlá stáli na stojanoch, sčasti rozobraté, mechanici kmitali a vo veľkom dusne im košele raz-dva zvlhli potom. Pod „strieborným šípom“ úradujúceho majstra sveta Miku Häkkinena sa zvŕtali traja chlapíci, pracovali na motore, ďalší sa venovali brzdám, iní kontrolovali technické údaje na počítači. „Každý z našich jazdcov, Fín Häkkinen aj Škót Coulthard tu má pripravené dve autá. Jedno z nich ako rezervu, pravda, s tým istým nastavením ako prvé vozidlo. Nebojte sa, mechanici presne vedia, čo majú kedy urobiť, aby včas pripravili autá,“ ubezpečoval nás ostravský rodák Pavel Turek, ktorý je už tretí rok manažérom tímu a dovolil nahliadnuť do zákulisia McLarenu. „Len, prosím, žiadne foto. Videokameru radšej schovať,“ upozorňoval skupinku novinárov pred vchodom do prísne strážených priestorov. Na vlaňajšej Veľkej cene Austrálie sa vraj do boxu dostal fotograf, ktorý robil zábery pre konkurenčný tím a bola z toho riadna naháňačka. Po sobotňajšom tréningu sa ako vždy nasadzuje nový motor, mechanici pracujú dlho do noci. Motory v F 1 podstupujú extrémnu záťaž, nevydržia dlho. Musia však zniesť dve hodiny ostrých pretekov. Každému tímu to z rozpočtu uberá, veď jeden motor má hodnotu vyše pol milióna dolárov. Najlepšie stajne v F 1 musia na sezónu rátať okolo 250 miliónov USD. Aj preto silné tímy hľadajú podporu vo veľkých firmách, jazdci v rýchlych autách im na druhej strane roznášajú reklamu po celej zemeguli. Najnovšie sa formula 1 dostala do juhovýchodnej Ázie, na mape najsledovanejších motoristických pretekov sveta (každú veľkú cenu zhliadne na trati a pri obrazovkách asi 400 miliónov ľudí) pribudla Malajzia. A mnohí fachmani zaradili modernú trať v Sepangu pri Kuala Lumpure rovno na špicu v 16-dielnom seriáli MS. „Je vskutku perfektná. Ale či bude aj šťastná, to uvidím po pretekoch,“ poznamenal Mika Häkkinen, keď polhodiny pred štartom, s obavami hľadiac na zamračenú oblohu, nasadal do dokonale pripraveného vozidla. V Malajzii mohol predčasne rozhodnúť o obhájení titulu, a hoci na trati nestačil červeným autám Ferrari, nakoniec sa predsa len môže stať, že bude majstrom sveta. O 18.45 h technickí delegáti po premeraní Irvinovho aj Schumacherovho vozidla po pretekoch oboch jazdcov diskvalifikovali, odchýlka na aerodynamickom spojleri za prednými kolesami bola 10 milimetrov. Ferrari sa podľa správy o 19.45 h odvolalo. V zákulisí sa hovorilo, že s týmito vozidlami jazdili aj na minulej Veľkej cene Európy a nikto nič nenamietal. Häkkinen je do konečného rozhodnutia majstrom sveta - podmienečne.
ONDREJ GAJDOŠ, Sepang