BRATISLAVA (SME - dd) - Dôvodom rozhodnutia spoločnosti US Steel pre vstup do VSŽ Košice je, že do regiónu strednej a východnej Európy presunulo časť svojej výroby niekoľko jeho tradičných zákazníkov. Tých US Steel nemôže dosť dobre zásobovať z USA, a keďže nemá v Európe žiadne iné oceliarske prevádzky, má veľký záujem o kapitálový vstup do VSŽ. Povedal to včera hovorca US Steel Thomas Ferrall. Medzi tradičnými zákazníkmi US Steel, ktorých by chcel koncern zásobovať výrobkami z Košíc, zaradil napríklad automobilové koncerny Volkswagen, Toyota a General Motors. US Steel vypracoval strategický plán pre VSŽ, ktorý zahŕňa počiatočnú hotovostnú injekciu pre VSŽ a 10-ročný plán investícií. VSŽ by sa mali viac orientovať na výrobu produktov s vyššou pridanou hodnotou. Odberateľov týchto produktov vidí US Steel medzi firmami automobilového priemyslu, výrobcami domácich spotrebičov, výrobcami elektromotorov a v stavebníctve. Vďaka týmto zmenám by malo dôjsť k výraznému rastu produktivity práce a tým aj konkurencieschopnosti produktov VSŽ. Na porovnanie sa dá uviesť, že US Steeel dosahuje s 20-tisíc zamestnancami obrat vyše 6 mld USD, kým VSŽ so 17-tisíc zamestnancami obrat na úrovni vyše 1,2 mld USD. Ak sa však tento pomer vďaka zvýšeniu pridanej hodnoty zmení, VSŽ nebudú musieť prepúšťať. Hovorca US Steel zároveň vylúčil, že by bol záujem US Steel o VSŽ spojený s lacnými surovinami z Ruska. Pri výrobkoch s vysokou pridanou hodnotou totiž tvoria náklady na suroviny iba malú časť výslednej ceny výrobku. US Steel má vo VSŽ pripravené aj vzdelávacie a environmentálne projekty. Podľa Th. Ferralla momentálne US Steel o svojom projekte diskutuje s veriteľmi VSŽ, manažmentom firmy, slovenskou vládou, ako aj predstaviteľmi Deutsche Bank, ktorá kapitálový vstup investora do VSŽ manažuje. Podľa predstáv US Steel by ďalšou fázou malo byť podpísanie Letter od Intent, v ktorom všetky strany podporia kapitálový vstup US Steel do VSŽ. K detailnejšej dohode by podľa predstáv US Steel malo dôjsť v prvom štvrťroku roka 2000. US Steel však chce naďalej investovať aj do spoločného podniku s VSŽ, ktorý vyrába pocínované plechy. Jeho kapacita by sa zo súčasných 140-tisíc ton ocele ročne mala zvýšiť o ďalších 200-tisíc ton.