zhovárame sa s ĽUDOVÍTOM VALLÁŠOM, riaditeľom spoločnosti Dunajslovtrans Ak sa Dunaj v Juhoslávii neotvorí ani v zime, naše hospodárstvo tým utrpí

Podľa posledných informácií nebude juhoslovanský úsek Dunaja splavný ani v zimnom období a pravdepodobne ani na jar. Príčinou sú neodstránené trosky ôsmich mostov zbombardovaných počas leteckých útokov NATO a politické problémy v Juhoslávii.

Čo to bude znamenať pre plavebné spoločnosti a špeditérov?

„Budú musieť pokračovať v náhradných riešeniach, hľadať iné cesty na prepravu tovarov, ako je dunajská vodná cesta. Pre niektoré môže táto situácia znamenať ukončenie činnosti. V súčasnosti sa preprava po Dunaji v spolupráci s juhoslovanskou plavbou uskutočňuje v minimálnom objeme. No vzhľadom na to, že sa musí používať kanál Tisa - Dunaj - Tisa, vznikajú náklady, ktoré predražujú cestu a robia ju pre niektoré druhy tovarov nekonkurencieschopnou.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Je zrejmé, že slovenské hospodárstvo utrpí značné straty, ak sa Dunaj otvorí až na jar, pretože to bude už rok, čo sa po Dunaji cez Juhosláviu prestalo plaviť.

„Škody vznikajú tým, že nie je možné využívať dunajskú vodnú cestu, a teda výhodné dopravné tarify. Všetky náhradné cesty sú podstatne drahšie. Pri veľkorozmerných tovaroch, napríklad nádržiach, reaktoroch, ktoré majú dĺžku až dvadsaťpäť metrov, sa preprava inými cestami stáva takmer nemožná a slovenské, české a čiastočne poľské firmy nemôžu uspieť v tendroch na zahraničných trhoch. Preprava sa veľmi predraží, ak sa vezie tovar dlhými trasami kamiónmi a ťahačmi.“

Prerušili sa preto kontrakty, ktoré majú uzavreté slovenské firmy?

„Kontrakty sa nezrealizujú a dostávajú ich firmy z iných štátov.“

SkryťVypnúť reklamu

Keby Juhoslovania teraz rozhodli, že povolia plavbu cez svoje územie pre plavebné spoločnosti všetkých štátov, dalo by sa po Dunaji plávať napriek zničeným mostom, ktoré sú v koryte?

„Klasický tovar, ktorý sa vozil po Dunaji napríklad uhlie, hnojivá tie fakticky nie je možné prepravovať, ale veľkoobjemový tovar by bolo možné dopravovať aj z Bratislavy, pretože tento tovar by zniesol zvýšenie cien. Je reálny predpoklad dopravovať strategické tovary pre juhoslovanské hospodárstvo, čiže uhlie, oceľ, konštrukčné prvky, ak dôjde k zrušeniu embarga Európskej hospodárskej komisie na tieto tovary.“

RICHARD FILIPKO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 628
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 379
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 724
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 209
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 387
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 783
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 915
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 326
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu