Divoký západ (Wild Wild West) * USA 1999 * Réžia: Barry Sonnenfeld * Scenár: S. S. Wilson, Brent Maddlock, Jeffrey Pirce, Peter S. Seaman * Kamera: Michael Ballhaus, Stefan Czapsky * Hudba: Elmer Bernstein * Hrajú: Will Smith, Kevin Kline, Kenneth Branagh, Salma Hayeková a ďalší * Distribúcia v SR: Continental film
Každý, kto sa túži aspoň raz v živote naozaj prejesť technických nápadov a čačiek, kto ovláda westerny i Jamesa Bonda a kto má žalúdok dosť silný aj na takúto bujarú zmes žánrov, bude uspokojený. Bude vidieť krásnych mužov, čo majú štýl. Bude vidieť krásky v čiernej čipkovej bielizni. Dosýta sa nabaží vynálezov s dizajnom minulého storočia, keď technika bola ešte mladá a krásna, a to v kombinácii s rozkošou z dekorácií klasického westernu. Pravdaže, všetky pravidlá žánru sú porušené: už nejde o streľbu v mene cti ani práva, ani bezbranných zamestnankýň nevestinca. To platilo v rokoch šesťdesiatych a sedemdesiatych, keď na televíznych obrazovkách v Spojených štátoch kraľoval Wild Wild West ako televízny seriál.
Dnes sa Divoký západ k westernu vracia eklekticky, ako sa vraciame k odloženej móde. Televízny seriál prichádza ako veľkorysý filmový projekt. Režisér Barry Sonnenfeld už vo svojej Adams Family ukázal, že je jedným z mála režisérov, ktorí inscenujú minulosť so zmyslom pre rytmus a humor. Pred westernovo-barokovými kulisami sa tak odvíja kostýmová špionážna zápletka bondovského typu s technickými prostriedkami z Julesa Verna, umiestnená do roku 1869. V role zloducha, vyšperkovanej telom bez nôh na parnom invalidnom vozíku, sa vyšantil Kenneth Branagh, donedávna takmer výlučne shakespearovský herec. Diabolskému géniovi nohy odstrelil jeden z vlastných vynálezov. Čierny pištoľník James West (Will Smith známy z filmu Muži v čiernom), ktorý má za úlohu zachrániť pred potvorským invalidom Lovellessom prezidenta a s ním zvyšok sveta, je dnes vyhláseným tenorom ľahkej komédie. To by preňho ani nebol veľký problém, ale pridelia mu spoluzáchrancu: Artemusa Gordona, ktorého hrá Kevin Kline. Zľahka povýšený Artemus pracuje zásadne za pomoci vynálezov, miluje prepych a je ešte umelší než jeho partner, ale práve taký, aby sa dvaja hrdinovia po celú svoju misiu mohli navzájom dostatočne vytrvalo milo neznášať. Príbeh je bohato zdobený množstvom vedľajších príbehov, trikov, gagov a barokových obchádzok. Každý divák tuší, čo bude ďalej. A naozaj, dej sa posúva na stále rovnako vysokej hladine akčného humoru a citácií. Šesť autorov scenára akoby len zdobilo a zdobilo, aby sa prísun citácií, vtipností a pastvy pre oči, ktorý si naša nenásytná potreba kvalitnej zábavy pýta, nezastavil ani na chvíľu. Výsledkom je rovnomerne pulzujúca šou, ku ktorej sa môžete kedykoľvek pripojiť i odpojiť. Kameraman Michael Ballhaus, ktorý sa podieľal na Fassbinderových filmoch, je sprostredkovateľom optického vkusu režiséra Sonnenfelda: „Celý Barryho štýl sa skladá z nastavení veľkých ohniskových vzdialeností a použití veľmi teplého svetla.“ Optický zážitok je zaručený. Nespútaná slávnosť kostýmov a kulís, dômyselných bitiek, prepychový starožitný vlak uháňajúci v žltom svetle arizonskou púšťou a monumentálna železná tarantula, ktorá sa, osedlaná beznohým južanským snobom, ako stelesnenie zla nemotorne rúti na pozadí krvavočerveného Monument Valley. Viac tam už nie je nič. Scéna lynču - pred davom bielych južanov sa čierny elegán Jim West so slučkou, ktorá sa mu už hompáľa za krkom, zachráni skvelým televíznym prejavom ako vystrihnutým zo stand up komédie - len stojí za to. Ale to už je naozaj všetko. ANDREA PUKOVÁ