Možno trochu nevďačnú pôdu pripravili svojim mladším kolegom čerství absolventi Činohernej a bábkarskej fakulty VŠMU (ročník Martina Hubu a Emílie Vášáryovej), keď vlani so svojimi najlepšími inscenáciami (Na koho to slovo padne, Sen noci svätojánskej a Orchester) ťažili ceny na domácej i zahraničnej pôde. S nástupom „zlatých čias“ VŠMU sa tak Kaplnka na Ventúrskej ulici - domovská scéna študentov v centre mesta - stala jedným z hlavných divadelných centier Bratislavy. A minifestival 240 minút VŠMU v Štúdiu S divadelnou udalosťou sezóny. Po štvrtý raz tak budú študenti dnes a zajtra v naozajstnom divadelnom priestore prezentovať spoluprácu 4. ročníka réžie a dramaturgie s 3. ročníkom herectva. Symbolický názov pre prehliadku „best of“ mladých divadelníkov naznačuje, že opäť pôjde o štyri predstavenia zhustené do dvoch dní, ktoré zastrešuje spoločný motív - tým je tentoraz hra. A keďže študentské predstavenie, pochopiteľne, nemôžu stavať na bohatej výprave a kostýmoch, štvrtáci réžie a dramaturgie (pod pedagogickým vedením Vladimíra Strnisku) a tretiaci herci (ročník Božidary Turzonovovej, Františka Kovára a Petra Šimuna) aj tento rok stavili predovšetkým na prekvapenie, dramaturgický nápad a herecké výkony. V Radovanovi III., komédii jedného z najznámejších srbských dramatikov Dušana Kovačeviča, sa budú v štylizovanej podobe pohrávať s témou diktátorstva a túžby po moci. Kvarteto Heinera Müllera je dramatizáciou Frearsových Nebezpečných známostí. Známy príbeh Valmonta a markízy uvedú dnes v Štúdiu S v slovenskej premiére. Zajtrajší „nemecký“ večer začne ďalšia slovenská premiéra - sú ňou Brechtove Bubny v noci, čierna groteska z obdobia 1. svetovej vojny a z prostredia dobrej meštianskej rodiny. Prehliadku zakončí hra Georga Büchnera Leonce a Lena, paródia na klasickú romantickú komédiu. Štyri predstavenia, ktoré mali premiéru v lete a zatiaľ ich diváci takmer nevideli, sa tak ešte čerstvé dostanú pred obecenstvo do diametrálne odlišného priestoru. Študenti však skúšku ohňom v Štúdiu S chápu ako výnimočnú príležitosť. „Je to najlepšia cesta, ako sa o nás verejnosť dozvie, a miesto, kde prostredníctvom diskusií po predstaveniach hneď dostaneme, čo každý herec potrebuje - spätnú väzbu,“ myslí si študent réžie Peter Nagy. Štvrtáčka dramaturgička Monika Michnová dodáva: „Esko ako známy divadelný priestor je príležitosť, aby ľudia stratili predsudky a zábrany prísť na školské predstavenie.“ A čo si myslia o súčasnej dobe, ktorá divadlu veľmi nepraje? „Nemôžeš vyhrať, keď si nekúpiš žreb. My sme si ho už kúpili a teraz ho postupne stierame, zisťujeme, čo je na ňom,“ hovorí budúci herec Štefan Richtárech. „Uvidíme, čo bude. Teraz sme niekoľko rokov divadelníci a robíme najlepšie, čo vieme,“ dodáva Monika Michnová a sľubuje, že pre ich Kaplnku a rušný život okolo nej chcú aj tieto ročníky niečo urobiť. Napríklad zaviesť tu tradíciu pravidelných divadelných stretnutí bratislavských, pražských a brnianskych študentov. ALEXANDRA TINKOVÁ