BRATISLAVA (SME - sp) - Televízia Markíza porušila zákon o reklame odvysielaním príspevku o prieskume čítanosti denníkov s cieľom podporiť pozitívny imidž denníka Národná obroda. Rozhodla o tom Rada SR pre rozhlasové a televízne vysielanie (licenčná rada). Ešte v auguste sme uviedli, že denník pôsobí v zhode s televíziou P. Ruska, čo môže byť nielen podnet pre licenčnú radu, ale aj pre Protimonopolný úrad SR. TV Markíza totiž spustila po zmene vlastníka denníka rozsiahlu reklamnú kampaň v lukratívnom vysielacom čase. Generálny riaditeľ Markízy P. Rusko ešte na jar odmietol uviesť, kto bude vlastníkom tohto denníka, zdôraznil len, že to bude okruh ľudí, v ktorom má čo povedať. TV Markíza v auguste v hlavnej spravodajskej relácii v dvojminútovom šote prezentovala čítanosť Národnej obrody s tým, že denník zobral čitateľov najmä periodikám SME a Pravda. Denná čítanosť Národnej obrody podľa prieskumu agentúry Markant stúpla v porovnaní so začiatkom mája a prelomom júla a augusta približne z 55-tisíc na 130-tisíc čitateľov. Až tak bombasticky by však tieto informácie v Markíze nezazneli, keby sa prezentovali v percentuálnom vyjadrení. V televíznom spravodajstve sa neuviedol ani interval spoľahlivosti, ktorý predstavuje 85 300 až 175 400 čitateľov. Podľa informácií SME predajnosť Národnej obrody bola v máji 12-tisíc a v júni 11-tisíc výtlačkov. Ak by pri modelovom príklade Národnú obrodu čítalo denne 130-tisíc ľudí a predajnosť by bola 11-tisíc výtlačkov, jeden kus novín by muselo denne prečítať takmer 12 ľudí. Podľa licenčnej rady odvysielaním reklám na Národnú obrodu TV Markíza porušila zákon aj tým, že vo vizuáloch sa objavujú moderátori a redaktori spravodajských a publicistických relácií. Markíza je povinná tieto nedostatky bezodkladne odstrániť.