Sixties za srdce chytajúce

Pelíšky * ČR 1998 * Réžia: Jan Hřebejk * Scenár: Petr Jarchovský, s použitím motívov z knihy Petra Šabacha Hovno hoří * Kamera: Jan Malíř * Hrajú: Miroslav Donutil, Jiří Kodet, Simona Stašová, Emília Vášáryová, Eva Holubová, Boleslav Polívka, Stella Zázvorková a ďalší * V SR distribuuje ITA Slovakia

Kufríkový gramofón, Matuška, Neckář, Hegerová. Mladučký Karel Gott. Československé „roky nádeje“. Nálada, ktorá má stále v sebe niečo smiešne a zároveň tragické. Scenárista Petr Jarchovský a režisér Jan Hřebejk - obaja z generácie, ktorá v šesťdesiatych rokoch chodila do škôlky - sú históriou posadnutí. Úspechom bolo ich predchádzajúce spoločné dielo, muzikál Šakalí léta o Dejviciach päťdesiatych rokov. Nový film Pelíšky - z inej pražskej štvrte Košíře - si českí diváci ani filmoví kritici zatiaľ nevedia vynachváliť. Základom scenára je kniha Petra Šabacha Hovno hoří plus autobiografické prvky samotného scenáristu. Keďže história, ako tvrdí Jarchovský, žije v rodinách, je zložená z príbehov rodinných väzieb, rituálov, naivne spurného dospievania, ku ktorému pred tridsiatimi rokmi z tranzistorov spieval Václav Neckář. Žilo sa v nevetraných peleštekoch, ktorým sa snažili vládnuť otcovia, každý na svoj spôsob postihnutý dejinami. Lampasák Šebek (Miroslav Donutil) a politický väzeň Kraus (Jiří Kodet) sú dva prototypy našich otcov. U Šebkovcov je na spôsob vzorného pracoviska na stene nástenka s rozpisom stravy. Niežeby sa podľa nej varilo - až tam moc rodinného vládcu nesiahala - ale visí tam ako ideál. Otec druhej rodiny, hysterický odbojár, sa svojej rodine snaží aspoň zhnusiť prehnitý svet, v ktorom musel toľko trpieť. Za otcových spoluväzňov sa rodina musí modliť pri štedrovečernom stole. Všetci - ako v dobrom českom filme - sú smiešni a hodní súcitu. Sestra Šebkovej (Eva Holubová) sama vychováva dieťa a zubami-nechtami sa snaží vybrať otca pre svojho syna (Marek Morvai-Javorský). Ale jeho zaujíma iba to, či „hovno hoří“. Rodinný život je vypointovaný do situačnej komédie, ku ktorej speje prvá polovica filmu. Druhá polovica graduje - tak ako ju k tomu vedie téma - smerom k tragédii. Film sa končí augustom 1968. Tanky ukončili „srandu“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pelíšky nemajú príliš veľa deja a svojím detailným rozohrávaním jednotlivých situácií pôsobia trošku televízne. Zato majú množstvo dôkladne napísaných a zahraných postáv. Počnúc oteckami (Donutil a Kodet), cez múdre mamičky (Emília Vášáryová a Simona Stašová) až po postavy ďalších príbuzných, akými sú Stella Zázvorková alebo Bolek Polívka. V detailoch sú Hřebejk a Jarchovský takmer dokonalí. Presná je trápnosť rodinných Vianoc aj trápnosť hmotnej kultúry všadeprítomných artefaktov socialistických mozgov - umelohmotnej samorozpustnej lyžičky z NDR, hračky s nápisom Vyděrži pioněr. Premietanie západných filmov na stenu, beseda príslušníka SNB so študentmi - sú rovnako verné ako nadčasové motívy neúspešných pokusov starnúcej tety o zoznámenie sa cez inzerát. Zatiaľ sa môžeme dobre baviť. Až kým do domu nevojde smrť a svadobná hostina, ktorá má prepojiť politicky nezmieriteľné rody, sa neskončí okupačnou „kocovinou“. A všetkým sa rúca svet. Hrdinovia filmu sú z tisícov, ktorí po auguste emigrovali, sklamaní stranou, sklamaní ilúziou, že boľševici vydržia rok, najviac dva. Im je venovaný tento rodinný album s pohyblivými obrázkami. Efektné hudobné kulisy, aké autori použili v Šakalích létech, v Pelíškoch odpratali. Zmenili žáner a ilúzia minulosti je bez muzikálových pomôcok silnejšia. Fluidum špecifického, tunajšieho tragikomična golden sixties funguje aj v ďalšej generácii. V Čechách akoby sa s Pelíškami rodil retroboom. Túto jar prúdili do českých kín húfy adolescentov, ktorí s filmom objavujú svoje korene. Tých adolescentov, ktorí nikdy nevideli gramofón, ale - ani žiadny film zo šesťdesiatych rokov. Autori ich primäli objaviť s Pelíškami naše rodinné striebro. Ostatných divákov iste ani nebolo treba zvlášť získavať. Im stačilo vystaviť tie vzácne riady po rokoch v plnom lesku. ANDREA PUKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 348
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 922
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 690
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 158
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 813
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 174
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 688
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 610
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu