K atrakciám Bratislavských hudobných slávností zvykne patriť aj Medzinárodná tribúna mladých interpretov TIJI UNESCO. Tento rok o to viac, že od jej prvého ročníka uplynulo tridsať rokov. Jej príbeh inicioval slávny svetový huslista Sir Yehudi Menuhin, ktorý vtedy predsedal Medzinárodnej hudobnej rade UNESCO. Na Bratislavské hudobné slávnosti tak každý druhý rok prichádzajú mladí umelci z celého sveta, ktorých vybrala medzinárodná porota na základe rozhlasových nahrávok. Zástupca Európskej vysielacej spoločnosti zo Ženevy Pierre-Yves Tribolet a súčasne tajomník medzinárodnej poroty TIJI pre SME hovorí, že „tribúna prezentuje to najlepšie, čo v mladom interpretačnom umení sveta existuje“. Podľa neho je rozdiel medzi interpretačnými súťažami a týmto unikátnym projektom, pretože vybraní finalisti tribúny majú potom šancu, že ich bude propagovať široká sieť rozhlasových spoločností. „Treba si uvedomiť,“ hovorí, „že koncerty TIJI vysiela najväčšia vysielacia únia sveta, teda Európska vysielacia spoločnosť, a to v priamom prenose. To predstavuje šesťdesiatdeväť rozhlasových a televíznych vysielacích spoločností Európy a stotridsať z celého sveta. Teda až štyri milióny poslucháčov.“ Európska vysielacia spoločnosť prevzala záštitu nad organizáciou TIJI v roku 1994, vraj preto, „aby získala ešte väčšie renomé“. Odvtedy sa táto súťaž uskutočňuje každý rok, pričom dvojročný cyklus počas bratislavských slávností zostáva zachovaný. Po Lisabone v roku 2000 a Bratislave v roku 2001 sa bude konať v roku 2002 v Amsterdame. Medzinárodná hudobná rada je garantom šiestich celosvetových tribún - skladateľskej, interpretačnej, elektroakustickej, arabskej, ázijskej a latinskoamerickej hudby. Počas tridsiatich rokov existencie sa na TIJI v Bratislave prezentovali mladí umelci, ktorí štartovali svoju umeleckú dráhu a mnohí z nich patria dnes k svetovej interpretačnej špičke - napríklad poľská mezzosopranistka Jadwiga Rappé, francúzsky klavirista Cyprien Katsaris či nórsky violončelista Truls Otterbech-Moerk. To isté môžeme povedať aj o slovenských laureátoch - klaviristovi Petrovi Toperczerovi a Mariánovi Lapšanskom či spevákoch Petrovi Dvorskom a Sergejovi Kopčákovi.
Uplynulý hudobný víkend sa zmestil do štyroch koncertov a medzinárodná porota svojím výberom potvrdila, že záujem nastupujúcich generácií o umenie neutícha. Títo umelci sú kultivovaní, hľadajú individuálny umelecký prejav a majú štýlovo čistú interpretáciu. Čoraz viac sa venujú menej tradičným hudobným nástrojom, ktoré vymaňujú z ich osudu bežných orchestrálnych nástrojov. Zrazu zistíme, koľko dobrých skladieb sa dá pre ne nájsť, transkribovať či skomponovať. Pozaun, čembalové duo či harfa, takú pestrosť sme dosiaľ nezažili. Je to teda generácia interpretov, čo sa nezastavuje pri preberaní tradície. Ide ďalej: na pódiách si vymieňa skúsenosti a objavuje nové možnosti a nástrojové kombinácie, dáva prednosť svojej generácii skladateľov. Z ôsmich tohtoročných finalistov sa laureátmi stali traja: švajčiarsky trombonista David Brucher, luxemburský klavirista Jean Muller a po rokoch aj slovenský interpret. Je ním harfista Ladislav Papp. Papp sa prezentoval samostatným polorecitálom, hral štýlovo, s nadhľadom a ukázal, že to vie. Tribúna mladých interpretov tak má naďalej veľkú perspektívu. A povedané s Pierrom-Yvom Triboletom, „vďaka nim sa rozhlasom vracia ich pôvodná úloha. A tou je propagácia umenia“.
VIERA POLAKOVIČOVÁ
(Autorka je muzikologička
a hudobná kritička)