Minister pôdohospodárstva Pavel Koncoš nabáda učiteľov na podnikavosť. Majú si založiť živnosť a predávať deťom mlieko. Vyrieši sa tak problém, na ktorom troskotá myšlienka mliečneho programu pre školopovinné deti. Učitelia sa pýtajú, prečo by sa mali zadarmo starať o odbyt mliekarní. Výrobcovia štátnu dotáciu 4 koruny na liter „školského“ mlieka síce chcú, ale nemienia sa o ňu s nikým deliť.
Ak učitelia vezmú odporúčanie ministra Koncoša celkom vážne, môže sa stať, že na jednej škole si bude konkurovať telocvikár s učiteľkou dejepisu. Kantor matematiky by si mohol založiť účtovnícku firmu a poskytovať služby finančného poradcu, možno obom. Učiteľka biológie by za mierny poplatok bdela nad zdravotnou neškodlivosťou predávaných výrobkov. Škola by sa premenila na dobre fungujúci kombinát, ktorý síce nebude ponúkať bohvieaké kvalitné vzdelanie, zato mliečko bude špičkové. Absolventi deviatej triedy základnej školy budú silní ako býci a tiež takí chytrí. Keď už nemajú dosť učebníc, aspoň vápnik im nebude chýbať. Do života si odnesú základné poznatky o uplatňovaní sedliackeho rozumu a amaterizmu. Možno ho budú potrebovať, lebo v pôdohospodárstve sa ešte vždy dá celkom dobre uplatniť.
V štátoch Európskej únie žije 370 miliónov ľudí. O produkciu potravín sa v tejto časti sveta stará 7 miliónov ľudí. V desiatich asociovaných štátoch žije len 105 miliónov obyvateľov, zato o ich žalúdky sa stará 8,5 milióna zamestnancov. Tieto štyri čísla hovoria o efektívnosti rezortu aj na Slovensku takmer všetko.
V republike sa teraz konzumuje skutočne málo mlieka, štatistika uvádza 160 litrov na obyvateľa. Vo vyspelých krajinách je spotreba na obyvateľa 220 litrov ročne. Pritom na Slovensku sa hovorí o prebytku. Až príliš silná je obava, že ušľachtilé gesto štátnej dotácie na školské mlieko je viac spôsobom riešenia problémov poľnohospodástva ako prejavom starostlivosti o zdravie populácie.
O dotáciu 4 Sk na liter mlieka môžu požiadať všetky mliekarenské podniky, ktoré sa zaviažu, že budú pripravovať školské desiate. Skvelý nápad sa ale stal ďalšou ukážkou slovenskej klasiky neschopnosti dotiahnuť veci do konca.
Výrobcovia cigariet, alkoholu, kávy a všeličoho iného vybavujú svojich predajcov potrebnými zariadeniami, od chladiacich pultov až po slnečníky na terasy. Mliekari čakajú, že chladničky si kúpia školy a zaplatia aj človeka, ktorý sa bude starať o mlieko a peniaze zaň. Ministerská iniciatíva podpory učiteľskej podnikavosti nemá veľa šancí na úspech. Učitelia sa akosi zaťato držia svojej profesie. Možno by to mali robiť všetci.
EDUARD ŽITŇANSKÝ
Autor je reportérom
týždenníka TREND a
biznismagazínu DUEL.