adu sa nachádza len 70 kilometrov ciest prvej triedy a len jednosmerná elektrifikovaná železničná trať. P. Hamžík to konštatoval v rámci medzinárodnej konferencie o hospodárskej spolupráci regiónov, ktorá včera v Lučenci nadviazala na dvojdňový seminár o cezhraničnej spolupráci s Maďarskou republikou. Práve Lučenec, Rimavskú Sobotu a ďalšie okresy na juhu Slovenska považuje vláda za regióny, ku ktorým je potrebný osobitný prístup. Súčasťou tejto snahy bude vznik národnej agentúry pre regionálny rozvoj a nasmerovanie prostriedkov z programov Phare, ISPA a SAPAR do týchto regiónov v roku 2000. Z programu ISPA bude EÚ financovať projekty zamerané na životné prostredie, dopravu, zásobovanie pitnou vodou a nakladanie s odpadmi, program SAPAR bude zameraný na rozvoj poľnohospodárstva a vidieckeho hospodárstva. Hamžík zdôraznil, že v budúcom roku vyčlení pre nás EÚ na podporu týchto projektov asi štvrť miliardy korún, no s tým, že štát musí zabezpečiť spolufinancovanie vo výške 25 percent zo štátneho rozpočtu. P. Hamžík sa dotkol aj šancí Slovenska na začatie rozhovorov o vstupe do EÚ na helsinskom summite. Podľa neho Slovensko spĺňa politické aj ekonomické podmienky na začatie rozhovorov a v raste HDP dosahuje tretie najlepšie výsledky z kandidujúcich krajín. Na otázku, prečo zahraniční investori napriek očakávaniam neinvestujú u nás kapitál v dostatočnej miere, podpredseda vlády uviedol, že počiatočný investičný boom čiastočne utíchol. „Najskôr investori čakali zmeny po septembrových voľbách, teraz čakajú na helsinský summit,“ dodal Hamžík.