. Po jednom z dejstiev totiž uvádzačky zatiahli omylom oponu a otvorili východy. Dobrá polovica divákov vtedy opustila sálu a odmietla sa do nej vrátiť, aj keď sa ukázalo, že nejde o skutočnú pauzu. Časť ľudí dôvodila, že Mária Magdaléna unudila režijným princípom monotónnosti, časť bola absolútne pobúrená. No a zvyšok preriedenej sály, ktorý zostal až do konca trojhodinového predstavenia, pripravil hercom z Bazileja nadšené ovácie. Kým odporcovia inscenácie pobúrene kládli otázky, kto za aké peniaze vycestoval a vybral tento titul (vrátane profesionálnych divadelníkov), zástancovia hry (v podstatnej menšine) ich zas obvinili z povrchnosti, neschopnosti prijať to, čo sa nepodkladá. Sen noci svätojánskej v podaní čerstvých absolventov bratislavskej VŠMU, ktorí zaň dostali cenu objav sezóny, naopak dokázal v hľadisku vytvoriť prajnú atmosféru. Potvrdili, že sú zohratým spoločenstvom a že by bola škoda, keby sa ich spoločná existencia, z ktorej vznikli viaceré pozoruhodné študentské inscenácie, skončila prebratím vysokoškolského titulu a roztrúsením sa v praxi. Český režisér Vladimír Morávek, tvorca Macbetha - najlepšej inscenácie sezóny, mal na festivale vyhradený celý deň. Tromi titulmi - pouličným divadlom, spektakulárnym megaprojektom a absurdnou tragifraškou - predstavil celú škálu svojej práce. A s veľkým úspechom. Macbeth totiž okrem ovácií žal aj mnohé pozvania do zahraničia. Nechýbalo však veľa a Nitrania si takmer vyskúšali schopnosť improvizácie. Jednému z hercov sa zasekla zámka na šatni a bol ohrozený jeho kľúčový výstup. Na poslednú chvíľu mu pomohol náhodný okoloidúci, ktorý išiel opustenou chodbou zákulisia a začul zúfalé búchanie na dvere. Herečka divadla GUnaGU Oľga Belešová zasa využila výzvu hercov českého divadla Vizita, aby si každý robil, na čo má chuť. A herečka, ktorá má v repertoári podobný druh predstavenia (Len tak ľahúčko), rovnako založený na improvizácii a pohrávaní sa s vetami, sa teda zapojila do hry a vznikla zaujímavá slovensko-česká slovno-piesňová „džemsešn“.
BARBORA DVOŘÁKOVÁ