Na tvári politika je najnápadnejšia vypočítavosť

Kliknutím myši si Misa Kondová zväčšila oči. Klik, klik - a už má menší nos. Jedenásťročné dievčatko odstúpi a obdivuje svoju novú podobu na obrazovke počítača v tokijskom Národnom múzeu vedy. „Môžem vyzerať tak roztomilo, a to len po niekoľkých úpravách,

“ zvolá. Misina deväťročná sestra netrpezlivo čaká, kým na ňu príde rad. Ich matka Hiroko nervózne pozrie na dlhý rad ľudí za nimi - je znepokojená, že jej dcéry si uzurpovali stánok virtuálnej kozmetickej chirurgie. „Je to po prvýkrát, čo moje deti nie sú znudené po desiatich minútach v múzeu vedy,“ hovorí. Obrazovka, ktorá si ich podmanila, je ústrednou časťou expozície, o ktorej sa dosť hovorí - Veľkej výstavy tvárí. Od otvorenia koncom júla jej exponáty prilákali vyše 120 000 návštevníkov. Obľúbenosť výstavy je v súlade s rastúcou posadnutosťou Japoncov výrazovými možnosťami tváre. Hovoriť o tvári, najmä medzi mužmi, bolo v Japonsku tabu. Avšak nedávno sa štúdium tváre stalo témou desiatok kníh, televíznych programov a článkov. Jediná Akadémia tvárových štúdií na svete bola založená pred štyrmi rokmi v Japonsku a má vyše 700 aktívnych členov, medzi ktorými sú zubní lekári, psychológovia, antropológovia, počítačoví vedci a kozmetičky. „Japonci si teraz myslia, že tvár je dôležitý nástroj komunikácie, v používaní ktorého ich kvôli tradícii necvičili,“ tvrdí profesor Tokijskej univerzity a riaditeľ akadémie Hiroši Harašima. Skutočne, obraz japonského stoika s kamennou tvárou je rovnako zastaraný ako obraz všemocnej japonskej ekonomiky. Čoraz viac Japoncov si uvedomuje, že sa musia naučiť lepšie komunikovať, aby mohli súťažiť na globálnom trhu. Jedna časť expozície ukazuje, ako herec v klasickom japonskom divadle nó môže prejaviť širokú škálu emócií aj nepatrným zdvihnutím svojej bezvýraznej masky. Ale to je pre väčšinu kultúr prílišná jemnosť, podotýka Harašima, ktorý je expertom na multimediálne štúdie. „Ľudia zo Západu sa sťažujú, že je ťažké pochopiť, čo si naozaj myslíme,“ poznamenáva. Podľa neho nie je žiadna náhoda, že terajšia fetišizácia tváre prichádza v čase, keď je spoločnosť stále viac závislá od „komunikácie bez tváre“, ako je e-mail či mobilné telefóny; ľudia zúfalo potrebujú skutočné tváre. V súčasnosti je vzhľad v Japonsku dôležitejší ako kedykoľvek predtým. Rastie nezamestnanosť, a preto sa vzbudenie dobrého dojmu stalo hlavnou prioritou. „Máte viac šancí, ktorými sa môžete čo najlepšie prezentovať napríklad pri rozhovore s prípadným budúcim zamestnávateľom,“ vyhlašuje Hirito Murasawa z Výskumného ústavu krásy a kultúry v Tokiu. Preto trh s kozmetikou pre mužov vlani vzrástol o 34 percent a celoštátna sieť salónov krásy TBC nedávno otvorila salón len pre mužov v luxusnej tokijskej štvrti Šibuja. Veľkú výstavu tvárí by si nemal nechať ujsť nikto, kto hľadá zamestnanie. Expozícia v jednej zo svojich najsmiešnejších a najprovokatívnejších častí pomocou zlúčenia počítačových snímok skutočných bankárov, zápasníkov, hercov, letušiek, stevardov a politikov ukazuje, že každá profesia má vlastnú „tvár“. Napríklad zápasníci majú tvrdý a výhražný výraz tváre, zatiaľ čo bankári určite vyzerajú snaživejšie. Avšak politici pozor: najnápadnejšia tvár vznikla zlúčením tvárí desiatich bývalých vodcov Liberálnodemokratickej strany. Bolo v nej vidieť číru vypočítavosť. (ČTK)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 606
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 341
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 168
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 370
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 833
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 893
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 353
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu