Predstavovať Woodyho Allena môže niekomu pripadať ako nosenie dreva do lesa. Každý divák má pocit, že ho dôverne pozná a pri východe z kina sa cíti ako pri odchode z návštevy u starého priateľa, u ktorého sa len pramálo zmenilo. To je možno dôvod, prečo rád chodievam na Allenove filmy. Cítim sa pri nich ako na návšteve u starého známeho, u ktorého znie tradične dobrá hudba Bennyho Goodmana. Jednou z takýchto návštev je Allenov film Mocná Afrodité. Tento film je príjemne odľahčený od Allenových fantaziem typu „orgasmatrón“, stroja na bezproblémový sex z filmu Spáč, alebo prílišnej psychologizácie príbehu (psychologizujúce, prirodzene, neznamená, že sa v príbehu objavil psychológ). Allen tu akoby poľavil a svoju stále trvajúcu krízu stredných rokov oživil osudovou gréckou tragédiou. Nájdeme ho tu ako športového novinára Lennyho, ktorý vedie príjemne pohodlný život so svojou ženou Helenou. Lennyho pohodlie a pokoj sa strácajú v momente, keď sa Helena rozhodne adoptovať dieťa. Jeho osud alebo nenásytná novinárska povaha ho privedú k myšlienke pátrať po matke svojho adoptívneho syna. Tu prvýkrát priamo do príbehu vstupuje postava z gréckeho amfiteátra, kde chórus na spôsob medzititulkov posúva Lennyho osud neúprosne dopredu. Lennyho „samovrava“ s týmito postavami prestupuje jeho život ako upozornenia skrývajúce v sebe zdvihnutý prst rozhnevaných bohov. Lenny sa správa ako pravý mýtický hrdina, koná len akoby z túžby po dobrodružstve a za každú cenu vyhľadáva nepríjemnosti. Neuspokojuje sa ani so zistením, kto je matka jeho adoptívneho syna. Casandra, ktorá sa objaví uprostred párty newyorskej high society, prorokuje doteraz utajené Lennyho plány stretnúť sa s matkou "svojho“ geniálneho dieťaťa. Chce sa dopátrať pôvodcu tejto geniality a zistí, že biologická matka Linda je neúspešná herečka, ktorej filmografia sa scvrkla na ľubozvučné pornotituly. Občas si "prilepšuje“ k živobytiu aj príležitostnou prostitúciou cez telefón, čo využije zvedavý Lenny a objedná si s Lindou "schôdzku“.
Mira Sorvino, ktorá hrá Lindu, je typ príjemne vybavenej blondíny, ako vystrihnutej z komiksových príbehov. Takáto podobná postava, ktorej blonďavosť sa stáva jej príznačnou vlastnosťou, sa objavila už v Allenovom filme Výstrely na Broadway a tiež sa ako Linda pokúša dobyť dosky, ktoré znamenajú svet. Mira Sorvino získala za túto postavu niekoľko ocenení. Používa pre svoju postavu hlas, ktorý dokonale spoluvytvára jej postavu. Preto si nenechajte ujsť film v pôvodnom znení a vyhnite sa nadabovaným kópiám a videokazetám.
Otázkou, ktorú si položí asi každý divák, je, či Linda je tou mocnou Afroditou. Pravdepodobne nie, pretože v tom prípade by Lenny (W. Allen) musel byť Adonis, ktorý mal pomer s Afroditou. Afrodita sa zrodila vtedy, keď Krónos odrezal Uránovi, svojmu otcovi, genitálie a hodil ich do mora, z ktorých peny potom vznikla Afrodita. Afrodita so svojím rodokmeňom je ako stvorená pre Allenove trochu absurdné príbehy. Absurdita ale tentoraz neleží pri Uránových genitáliách, ani pri žiadnych iných. Afrodita je, mimochodom, aj bohyňa plodnosti, spojenie materstva a prostitúcie, čo je to pravé absurdné spojenie, ktoré spoluvytvára atmosféru Allenových filmov. Lenny sa teda aj napriek upozorneniam pokúša zmeniť svoj osud. Príbehy mýtov nás učia o tom, že každé porušenie bude potrestané. Potrestaný bude aj Lenny, s ktorým si bohovia zahrajú svoju nemilosrdnú hru s ľudskými osudmi. Mýtus nás učí, ako sa máme správať, aby sme sa vyhli ďalším trápeniam. Woody Allen nás učí, ako sa do týchto trápení dostať.
IVAN OSTROCHOVSKÝ
(Autor je študentom filmovej vedy)