BRATISLAVA (SME - tk) - Otázka úhrady výkonov Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je podľa slov Jozefa Macejka, ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií, zatiaľ otvorená. Presnú výšku záväzku štátu voči železniciam určia výsledky včera ukončeného auditu vykonaného spoločnosťou Coopers & Lybrand, ktoré budú zverejnené v najbližších dňoch. „Hneď po uzavretí auditu budeme iniciovať rozhovory s ministerstvom financií, aby v rámci možností štátneho rozpočtu SR na rok 2000 boli tieto prostriedky pre ŽSR v rozpočte započítané. Zatiaľ to nie je uzavreté,“ povedal minister Macejko.
Železnice si podľa generálneho riaditeľa Andreja Egyeda doteraz uplatňovali voči štátnemu rozpočtu pohľadávky z výkonov vo verejnom záujme vo výške 5,86 mld Sk. „Očakávam, že tieto budú uznané vo výške asi 5 mld Sk,“ dodal.
Minister priznal, že pokiaľ štát dlhuje železniciam peniaze, nemôže od nich vyžadovať plnenie všetkých transformačných zámerov. Za najlepší variant uznal úhradu všetkých predošlých záväzkov voči ŽSR, čím by sa „vyčistil stôl“ na úplnú realizáciu revitalizačného procesu.
Železnice SR chcú i napriek minuloročnej strate 9,3 mld Sk dosiahnuť v tomto roku vyrovnaný hospodársky výsledok. Výška straty za minulý rok je však otázna, pretože štát sa zaviazal uhradiť nekrytú stratu v osobnej preprave podľa zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme vo výške 3,5 mld Sk. Takto očistená strata predstavuje 5,8 mld Sk. Tohtoročný vyrovnaný hospodársky výsledok počíta so ziskovou nákladnou prepravou a so včasným a úplným plnením záväzkov štátu vyplývajúcich z verejného obstarávania. Na pleciach ŽSR leží dnes aj niekoľkomiliardová úverová zadlženosť. Železnice musia v tomto roku zaplatiť v splátkach istiny a úrokov sumu asi 10 mld Sk. Východisko vidia predstavitelia v reštrukturalizácii úverového portfólia v prospech dlhodobých úverových zdrojov. Železnice sa podľa A. Egyeda potrebujú pretransformovať zo štátneho podniku na akciovú spoločnosť v 100 % vlastníctva štátu. Program reštrukturalizácie bude viesť k finančnému ozdraveniu a na druhej strane umožní veriteľom prostredníctvom kapitalizácie pohľadávok ovplyvňovať ekonomické správanie sa dlžníka. Ide predovšetkým o kapitalizáciu nedostatočne využívaného majetku a činností, ktoré priamo neslúžia zabezpečeniu dopravnej cesty a prepravno-obchodnej činnosti. Za sedem mesiacov tohto roku vykázali železnice viac ako 2-miliardovú stratu, ktorá je oproti predpokladom podnikateľského plánu vyššia o 250 mil. Sk. Spôsobilo ju najmä zníženie výkonov vnútroštátnej nákladnej prepravy vyvolané stagnáciou domácej ekonomiky.