Prečo urobiť nespokojnými obyvateľov predmestí na úkor malej menšiny v centrách miest, pýta sa francúzsky denník Libération v súvislosti s Dňom bez áut v meste, ktorý tento rok zorganizovali vo Francúzsku už po druhý raz. Dýchateľný vzduch a relatívne ticho v historických centrách, obrovský dopravný chaos a zápchy na predmestiach - to boli hlavné sprievodné javy akcie, usporiadanej z iniciatívy ministerky dopravy Dominique Voynetovej, ktorej cieľom bolo vylúčiť automobilovú dopravu z centier francúzskych miest. Tento rok sa ich zapojilo 66.
Paríž, utorok ráno 7.45 h. Jocelyne je jednou z posledných, ktorí mohli prejsť autom cez Place du Concorde, než tam umiestnili barikády. Tak ako mnoho iných obyvateľov parížskych predmestí, aj ona sa pokúsila dostať sa do centra ešte pred tým, ako ho uzavrú. O chvíľu koncert klaksónov narušil ticho na námestí. „Táto operácia je to isté ako zákaz vychádzania o polnoci. A to všetko kvôli 500 000 špinavým buržujom, ktorí si nevšímajú, že okolo nich žije desať miliónov iných ľudí,“ hovorí. Centrum Paríža, ktorým za normálny pracovný deň prejde približne 1,5 milióna áut, kde dopravné zápchy umožňujú postupovať len krokom a kde pre hučanie motorov obyčajne nepočujete vlastného slova, teraz budilo dojem, akoby bol začiatok augusta, keď sa Parížania hromadne presúvajú do letovísk. Teraz sa doprava podľa denníka Le Monde zredukovala na 20 percent. Miesta na parkovanie okolo Luxemburských záhrad zívali prázdnotou. „Teraz sa nebudem báť otvoriť okno na námestí Bourse. Vzduch je konečne dýchateľný,“ pochvaľovala si istá dáma.
Mnohí však považovali vylúčenie dopravy z centra za obmedzenie, ktoré im znepríjemňuje život. „Aký zmätok, ešte aj autobusov chodí menej,“ hovorí Parížanka na autobusovej zastávke. Autobusov bolo presne toľko ako každý iný deň, no nezdržiavali ich dopravné zápchy, a tak jazdili rýchlejšie. V blízkosti budovy opery akcia nemala žiadny efekt. „Tu premávajú hlavne zásobovacie autá. A keďže mali povolenie jazdiť, nič sa nezmenilo,“ hovorí jeden z majiteľov obchodov. Prostitútka na ulici Saint Denis zmenu vidí. „Teraz je tu viac polišov ako klientov,“ hovorí.
Zvyčajné defilé luxusných limuzín v okolí Elyzejského paláca vystriedala iná scéna. Traja ministri prišli na zasadanie rady ministrov na bicykli - medzi nimi i ministerka dopravy. Premiér a niekoľkí ďalší vyvolení mali elektrické auto a iní šli do práce jednoducho po svojich. (kl)