Pôvodný salónny vagón používaný od roku 1916 v rýchliku Orient Express a vozeň Imperial Majestic, v akom sa za svojej éry vozil aj cisár František Jozef I., priťahovali včera najväčšiu pozornosť návštevníkov bratislavského múzea dopravy, v ktorom boli na jeden deň vystavené rakúske a maďarské historické salónne vagóny. „Žiaľ, nie je to pôvodný cisársky vlak, iba replika, ktorú do tejto podoby zrekonštruovali v deväťdesiatych rokoch,“ spresnil pôvod vozňa Imperial Majestic Ivan Gálik, riaditeľ spoločnosti, ktorá zabezpečuje prepravu salónnymi vagónmi na Slovensku. S touto službou, ktorá nie je určená na každodenné cestovanie, ale skôr pre špecifickú klientelu, začala prednedávnom. „Naša ponuka smeruje výlučne na organizované cesty, pretože cena je oproti bežnej železničnej preprave niekoľkonásobne vyššia a závisí od konkrétnych požiadaviek, aj od vzdialenosti,“ uviedol pre SME I. Gálik, ktorý na historických salónnych vozňoch vyzdvihuje nadštandardnú úroveň cestovania a pôžitok z jazdy. Kým v Európe má cestovanie historickými salónnymi vozňami dlhú tradíciu, na Slovensku sa železnice uberajú smerom k nostalgii a príležitostne organizujú jazdy historických parných vlakov s vozňami tretej triedy. Podľa slov vedúceho múzejnodokumentačného centra Železníc SR Jiřího Kubáčka je to spôsobené tým, že rekonštrukcia historických salónnych vagónov je veľmi nákladná. Jediný slovenský salónny vagón Istropolitan je práve preto už niekoľko rokov odstavený.
ANDREJ ŠIMONČIČ