Most s pohnutou históriou

V období priemyselného rozmachu na konci 19. storočia v plánoch výstavby ciest železníc v Uhorsku nemohli chýbať ani mosty cez Dunaj. V sedemročnom období od roku 1888 rieku preklenuli tri: v Bratislave, Komárne a Štúrove. Ten posledný a aj najmladší ...

V období priemyselného rozmachu na konci 19. storočia v plánoch výstavby ciest železníc v Uhorsku nemohli chýbať ani mosty cez Dunaj. V sedemročnom období od roku 1888 rieku preklenuli tri: v Bratislave, Komárne a Štúrove. Ten posledný a aj najmladší z nich, postavený v rokoch 1893-1895 vtedy najmodernejšou technológiou, by zrejme aj dnes, rovnako ako dodnes slúžiaci jemu konštrukčne veľmi podobný Alžbetin most v Komárne, ešte stále odolával nástrahám času, no jeho osud dvakrát spečatila vojna.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeho výstavba je spätá s menom ministra dopravy a neskôr obchodu Gábora Barosa, ktorého prezývali železným ministrom, priekopníka industrializácie Uhorska. Postavila ho budapeštianska firma Catthry Szaléz a pomenovali ho podľa dcéry rakúskeho cisára Františka Jozefa I. a Alžbety, cisárovnej Sisi. Rozpätie dvoch jeho stredných pilierov bolo 119 metrov, čo v čase výstavby znamenalo najväčšiu dĺžku spomedzi všetkých mostov cez Dunaj. Prvýkrát ho poškodili na štúrovskej strane na konci prvej svetovej vojny komunistické vojská, rekonštrukcia vtedy trvala takmer 10 rokov. No škoda, ktorú na ňom urobili ustupujúce nemecké vojská počas druhej svetovej vojny, keď ho dva dni pred Vianocami v roku 1944 vyhodili do vzduchu, nebola odstránená dodnes. Štyri jeho piliere a po jednom z kovových oblúkov, ktoré sa zachovali v dobrom stave, sa za 50 rokov už stali časťou panorámy oboch miest. Na jeho výstavbe sa nedokázali dohodnúť dve „spriatelené“ krajiny socialistického bloku a nedôvera medzi dvomi susedmi pretrvala aj rozpad Sovietskeho zväzu. Od 90. rokov ľudia na oboch brehoch rieky, občianske združenia a vzdelávacie inštitúcie, vyvinuli enormnú snahu na jeho postavenie a tímy oboch štátov sa nakoniec v roku 1995 v princípe aj dohodli na spôsobe rekonštrukcie mosta. No z politických dôvodov sa dohoda nedotiahla na úroveň medzištátnej zmluvy. Tú podpísali premiéri Maďarska a Slovenska až včera, pri jednom zo zachovaných pilierov torza mostu. (kl)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 319
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 852
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 687
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 202
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 653
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 411
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 733
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 569
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu