Vedenie vysokých škôl požaduje zavedenie poplatkov za štúdium. Prečo ste proti?
„Nemám pocit, že to požaduje vedenie škôl, oficiálne sme to nezaregistrovali. Určite nás však čaká diskusia o tom, či poplatky áno, alebo nie.“
Ktoré argumenty vás presviedčajú, že ste proti?
„Keby sme zaviedli rýchlo a bez prípravy poplatky za štúdium na vysokých školách, tak ohrozíme základný princíp hovoriaci o rovnosti prístupu ku vzdelaniu. Deti zo sociálne slabších rodín by mohli mať problém v prístupe na vysokú školu a to je pre mňa neprijateľné.“
Nebolo by logické zaviesť poplatky za štúdium, aby sa podarilo dobre zaplatiť a tým udržať kvalitných pedagógov? Veď sa môže stať, že na univerzitách budú síce študovať deti zo slabších vrstiev, ale nemusia ich vzdelávať najlepší pedagógovia?
„Na túto otázku budem poznať odpoveď o štyri mesiace. Chce to širšiu diskusiu.“
Podpredseda vlády Hamžík povedal, že robíte populistické gestá, keď pred učiteľmi hovoríte, že sa nemôžu znižovať stavy nepedagogických síl.
„Keď sa pán Hamžík chce vyjadrovať k problematike školstva, nech poradí riaditeľovi školy, koho má prepustiť, keď má z nepedagogických pracovníkov v škole jednu tajomníčku, školníka, tri upratovačky a štyri kuchárky. Ja som hovoril, že sa budem snažiť vyhnúť prepúšťaniu pedagogických pracovníkov, pretože by sme sa mohli dostať do situácie, v ktorej je Česká republika. Pred dvoma rokmi prijala zvýšenie úväzkov, prepustila pätnásťtisíc učiteľov, po dvoch rokoch úväzky znížila a teraz sa málokto chce do školstva vrátiť.“
Vy však budete v decembri predkladať vo vláde práve návrh na zvýšenie úväzkov.
„Áno, pretože mi to uložila vláda. Ale v zdôvodnení chcem vysvetliť, prečo by materiál nemal byť prijatý.“
Ste proti materiálu, ktorý budete predkladať. Ak ho schváli vláda a vy budete naďalej proti, neuvažujete o odstúpení?
„K tomu sa vyjadrím potom, keď rozhodne vláda.“
RICHARD FILIPKO
(Pozri Niektoré… na 2. strane)