Vierohodnosť slova v úvahách Árpáda Göncza

Pri čítaní knihy Árpáda Göncza Karpaty a priľahlý vesmír (Kalligram, 1999), ktorú dnes o 18.00 h v budove Maďarského inštitútu na Palisádach 54 v Bratislave za prítomnosti autora predstaví Rudolf Chmel, som si spomenul na pražskú prezentáciu knihy Istvána

Bibóa Bieda východoeurópskych malých štátov. Árpád Göncz tu vyrozprával Bibóov sen z väzenia. Snežilo v ňom, Bibó stál na bronzovom podstavci, bola mu strašná zima, chcel zostúpiť, ale nemohol. V úvahe Vlajka, nie vlajková žrď, ktorá tvorí jednu z tridsaťjeden kapitol knihy Árpáda Göncza, sa totiž autor vracia k Bibóovi a k mrazivej metafore prízračného stredoeurópskeho sna o martýriu a osamelej veľkosti človeka, ktorý vie, že len kladenie presných, neúhybných, pravdivých otázok zaručuje ľudskú vierohodnosť. Týmto návratom opísal Árpád Göncz aj svoje existenciálne podložie a základ vlastnej dôveryhodnosti. Aj on si "stál za svojimi názormi, lebo jednoducho nemohol inak, a hovoriť iné nevedel". Aj pre neho platí ten istý kľúč k osobnosti, "že je cytoyenom", slobodným občanom, a "keďže je slobodný, jeho konanie je celkom samozrejme určované jeho vnútorným svetom hodnôt".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Životná cesta Árpáda Göncza vedie od človeka agrárneho k človeku urbánnemu, od odporcu fašizmu k odporcovi komunizmu, od prekladateľa a spisovateľa k slobodnému demokratovi, k maďarskému prezidentovi posledného desaťročia. Ten - a dnes to už možno povedať - osvedčil széchényovský liberálny a konzervatívny formát človeka, ktorý hľadí viac dopredu ako dozadu, rozmer "skutočného znalca ekonomickej a politickej reality svojej vlasti", ktorý to, čo robí, "robí pre verejné blaho a pre pokoj vlastnej duše... v záujme rozvinutia ľudských práv každého človeka". Túto cestu vytvára u Göncza základná životná skúsenosť a vedomie neprijateľnosti oboch totalít tohto storočia: fašistickej aj komunistickej. Árpád Göncz môže hovoriť o jednom aj o druhom; za jedno i druhé zaplatil vysokou sumou - zranením a väzením.

SkryťVypnúť reklamu

Sprevádza ju aj tvorba postoja, ktorá tým najlepším z jeho generácie ešte umožňovala zlúčiť súkromnú a verejnú sféru, kultúru a politiku, ľudskosť v umení a zodpovednosť v politike. Árpád Göncz nevníma politiku ako technológiu moci, ale ako formu zodpovednosti. Svoj vlastný politický postoj označuje ako principiálny realizmus. Realizmus preto, že je vždy hľadaním schodnej cesty k riešeniu, principiálny preto, že neuhýba, ani keď je dočasne odsúdený na stroskotanie. Zázemie tohto postoja tvoria podľa Göncza v maďarskej spoločnosti tri základné žriedla hodnôt: kresťanské dedičstvo a jeho sociálny rozmer, národný hodnotový systém a slobodné európske myslenie, "právo na otázky a pochybnosti, slobodu samostatného úsudku, čiže ideál autonómneho človeka". A - ako dodáva Göncz - európska profesionálna poctivosť.

SkryťVypnúť reklamu

Práve preto, a práve pre svoj principiálny realizmus, nastoľuje Árpád Göncz vo svojich úvahách základné problémy, ktoré určujú vývin strednej Európy v deväťdesiatych rokoch: problémy ústavnosti, privatizácie, poľnohospodárstva, verejnej správy, menšín, kultúry myslenia a správania. Možno práve konkrétnosť nastolených otázok a pokojné hľadanie schodnej cesty riešení stanovuje základný kultúrotvorný rozdiel medzi maďarskou a slovenskou cestou po roku 1989. Symbolicky ho vyznačujú aj odlišné postoje dvoch súčasných prezidentov: jedného, ktorý odmieta akýkoľvek autokratický režim, a druhého, ktorý hľadá neexistujúce zmierenie s exponentmi komunizmu a mečiarizmu, čím im dáva nielen satisfakciu, ale predovšetkým diskvalifikuje tých, čo ho samotného volili - slovenských a maďarských demokratov.

SkryťVypnúť reklamu

Árpád Göncz uvažuje nielen maďarsky, ale vždy aj stredoeurópsky a európsky. Uvažuje o nás, s nami a na európskej pôde nezriedka aj v našom mene. V maďarsko-slovenských vzťahoch prichádza s jasnou koncepciou: teritoriálne nároky má nahradiť slušná národnostná politika (a v tomto smere je Árpád Göncz aj výnimočne poctivým zástancom práv slovenskej menšiny v Maďarsku); najmenej nebezpečná je šťastná menšina; demokratickosť je najprirodzenejším spojovacím článkom Slovákov a Maďarov. Za tým všetkým spočíva historický rozmer uvažovania Árpáda Göncza, vyjadrený metaforou karpatskej kotliny, ktorá "prestane mať charakter záplavového územia otvoreného na východ". Je za ňou životná skúsenosť principiálneho realistu, ktorý vie, že môže stroskotať, ale zároveň aj to, že jeho myšlienka je uskutočniteľná a schodná.

SkryťVypnúť reklamu

PETER ZAJAC

(Autor je literárny vedec a politik)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 564
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 280
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 074
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 251
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 924
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 846
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 413
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu