Letné prázdniny sa v stredu skončili aj pre asi milión žiakov základných škôl a pol milióna učňov a stredoškolákov v Čechách. Začiatok školského roku sa niesol v znamení nevyhnutnej transformácie systému vzdelávania; medzi legislatívnymi návrhmi, ktoré práve 1. septembra podporila česká vláda, boli totiž aj dva zákony o školstve. Zmeny, ktoré obsahuje ministrom školstva Eduardom Zemanom predložený vecný zámer školského zákona, môžno rozdeliť na dve skupiny: tie, ktoré pocíti každý školák, a na tie, ktoré postihnú školy ako inštitúcie. Kľúčová je predovšetkým zmena postavenia štátnych škôl, z ktorých väčšinu chce vláda zrušiť. „Štát prevedie zriaďovateľské kompetencie na kraje, na vyššie územné samosprávne celky. Ponechá si len tie školy, ktoré majú akýsi nadregionálny charakter. Napríklad výchovné ústavy,“ uviedol Eduard Zeman. Jeho návrh ďalej predpokladá, že všetky školy (okrem vysokých) budú premenené na právnickú osobu „škola“. Okrem týchto úprav počíta zákon aj so zásadnou zmenou spôsobu vzdelávania na školách. Ministerstvo plánuje zveriť v budúcnosti školám oveľa väčšie právomoci vo vyúčbe. Školy by nemali mať podrobné osnovy, ale len rámcový vzdelávací program. Kým v Maďarsku sa prechádza od voľných osnov k rámcovému systému - v Čechách prebieha opačný proces a rámcový systém má byť formou uvoľnenia regulácií v systéme vzdelávania. Po tom už v Čechách dlho volajú školskí experti. Vo všeobecnosti sa však modifikácie školského zákona považujú v Čechách za príliš unáhlené, prichádzajú totiž v čase, keď školskí odborníci len začali diskusie o rozvoji vzdelávania, ktoré majú vyvrcholiť za rok a pol takzvanou bielou knihou - závažným dokumentom o dlhodobej vzdelávacej politike. Minister Zeman však tento predstih vysvetľuje tým, že zámer školského zákona musel predložiť v súlade s legislatívnym plánom práce vlády.
(Podľa MF Dnes)