Žiadne veľké zmeny nečakajú žiakov maďarských škôl v tomto školskom roku. Minister školstva Zoltán Pokorni považuje za najdôležitejšiu úlohu svôjho rezortu harmonizáciu stále viac sa diferencujúceho školstva a skvalitnenie výučby tak, aby vyhovovala novým výzvam súčasnosti - veď, ako uviedol pre denník Népszava, hodnota vzdelania v spoločnosti sa stále zvyšuje a v integrovanej Európe sa budú môcť uplatniť len vysoko kvalifikovaní odborníci.
Tento rok sa na niektorých školách začnú testovať tzv. rámcové osnovy, no s ich povinným zavedením sa počíta až od roku 2001. Mnohí sa v súvislosti s nimi obávajú centralizácie a zavedenia štátnej kontroly v školstve, no minister tvrdí, že to má byť kvôli lepšej koordinácii, kvôli tomu, aby sa dala merať úroveň výučby. V súčasnosti v Maďarsku približne 2400 škôl prevádzkujú samosprávy, 400 nadácie a združenia a množstvo ďalších náboženské inštitúcie. Gymnáziá sú šesť- alebo osemročné a pri tvorbe osnov sa jednotlivé siete škôl tešia značnej slobode.
Tento rok začnú činnosť tzv. hodnotiace a skúškové centrá, ktorých úlohou je práve meranie kvality vzdelávania, a na jeseň začne pôsobiť aj úrad ombusmana, na ktorom môžu podávať sťažnosti žiaci, rodičia a učitelia, ak utrpeli nejakú ujmu v rámci existujúceho školského systému. Ďalšou novotou tohto školského roku budú dvojstupňové maturity, ktoré sa budú aplikovať po prvý raz na študentoch končiacich v tomto roku stredné školy. Ich špecifikom je, že žiaci si môžu sami vybrať, z ktorých predmetov budú maturovať na bežnej a z ktorých na vyššej úrovni. Vyššia maturitná skúška potom za istých okolností oprávňuje na vstup na vysokú školu - no autonómia vysokých škôl umožňuje vyšším vzdelávacím inštitúciám samostatne rozhodovať o prijímacích kritériách. Experti na školstvo pripomínajú, že tento systém môže priniesť aj veľa problémov - veď niektoré školy nebudú vôbec schopné pripraviť žiakov tak, aby vyhoveli novým maturitným kritériám. Mnohí navyše upozorňujú, že klasická maturita založená na memorovaní učiva má v súčasnom svete stále menšiu cenu, veď vôbec nič nehovorí o žiakových komunikačných schopnostiach, alebo dispozíciách riešiť problémy, ktoré sa oveľa viac cenia na trhu práve.
Tento rok si v Maďarsku do školských lavíc zasadne asi milión žiakov základných a pol milióna stredných škôl. Asi o päťtisíc sa zmenšil počet prváčikov (na 116-tisíc) vzhľadom na úbytok prírastku obyvateľstva. (kl)