BRATISLAVA (SME - rf) - Počet automobilov upravených na plynový pohon sa v poslednom čase značne rozrastá a aj napriek tomu, že ceny plynu vyleteli hore, je stále výhodnejšie jazdiť na plyn ako na benzín. Zatiaľ čo v roku 1993 nebola v Čechách ani na Slovensku žiadna legálna stanica na čerpanie propán-butánu, dnes ich je v ČR podľa dostupných informácií okolo štyristo, ale na Slovensku len asi dvadsaťpäť. Štát sa tak ročne pripravuje o značné sumy, ktoré by získal na spotrebnej dani. Na čerpanie plynu v špecializovaných čerpacích staniciach sa totiž vzťahuje spotrebná daň, ale pri výmene tlakových fliaš spotrebnú daň občan neplatí. Vynaliezaví slovenskí motoristi teda vyhľadávajú iné možnosti a už niekoľko rokov si vymieňajú fľaše s propán-butánom, ktorý sa používa aj na varenie či kúrenie, v klasických plniarňach a prečerpávajú ich rôznym spôsobom (napríklad ručnými pumpami) do tlakových nádrží vo svojich automobiloch. Takáto manipulácia, ktorú motoristi robia zväčša v garážach, je však značne nebezpečná, o nedodržiavaní bezpečnostných predpisov a správnom uskladňovaní fliaš ani nehovoriac. Pre motoristov má plynový pohon výhodu aj v tom, že šetrí motor (nezanedbateľný je i efekt pre životné prostredie) - po rozobraní motora poháňaného propán-butánom vyzerajú súčiastky ako po dôkladnom vyleštení. Navyše, keď plyn dôjde, stačí stlačiť tlačidlo a motor ide na benzín.